İsrail Seçimi Daha Kaslı Bir Dini Siyonizmi Güçlendiriyor

Bakec

Member
HEBRON, Batı Şeria — İşgal altındaki Batı Şeria’daki El Halil kentindeki Yahudi yerleşimi, yaklaşık 200.000 Filistinli arasında birkaç yüz Ortodoks Yahudi’nin yaşadığı, uzun zamandır uçlardaki aşırı sağ yerleşimci hareketinin kalesi olarak görülüyor. İsrail toplumunun.

Ancak bu ayki İsrail seçimlerinden sonra, radikal yerleşimcilerin görüşlerini yansıtan Dini Siyonizm partisinin liderliğindeki aşırı sağ partilerin ittifakı, İsrail’deki üçüncü büyük siyasi güç haline geldi. Aşırı milliyetçi Yahudi Gücü partisinin de yer aldığı ittifak, Hebron’daki yerleşimcilerin oylarının yüzde 88’inden fazlasını aldı.

İttifak şimdi, bir sonraki hükümeti kurmak için Pazar günü resmi yetkiyi alan sağcı başbakan adayı Benjamin Netanyahu tarafından bir araya getirilen koalisyonun temel direği olmaya hazırlanıyor – laik İsrailliler arasında dini ve siyasi aşırılık ana akıma giriyor.

Dindar Siyonizm destekçileri, ittifakın diğer şeylerin yanı sıra muhafazakar aile değerlerini teşvik ederek, Şabat’ın kutsallığını koruyarak ve Filistinlilerin bir bölgesi olan Batı Şeria’nın bazı bölgelerinde Yahudi egemenliğini uygulayarak bir Yahudi devleti fikrini güçlendirmek için kaldıracını kullanacağını umuyorlar. Gelecekteki bir devlet iddiası ve Dini Siyonizm’in Büyük İsrail’in bir parçası olarak gördüğü ve İncil’deki Judea ve Samiriye adlarıyla anıldığı.


Hebron’un Mezarı etrafına dağılmış yerleşim yerleşkelerinden birinde yaşayan 39 yaşındaki Hananiya Şimon, “İsrail’in Tevrat’ı, İsrail halkı ve İsrail Ülkesi – bunlar Dini Siyonizmin üç bayrağıdır” dedi. Patrikler, Yahudiler ve Müslümanlar tarafından saygı duyulan ve ona İbrahimi Camii adını veren tartışmalı kutsal mekan. Bölge tamamen İsrail Ordusu tarafından kontrol ediliyor.

Har Etzion Yeshiva, Alon Shvut’un Etzion Blok yerleşiminde bir ilahiyat fakültesi. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

“2000 yıl sürgündeyken,” dedi Bay Şimon, “bizi bir arada tutan şey dindir.”

Bezalel Smotrich liderliğindeki Dini Siyonizm partisi, Itamar Ben-Gvir liderliğindeki aşırı milliyetçi Yahudi Gücü ve LGBTQ haklarına karşı çıkan küçük bir aşırı sağ Ortodoks partisi olan Noam ile ortak bir listeye girdi. Bu ortaklık, Bay Netanyahu tarafından, geri dönüşünü gerçekleştirmek için bloğunun seçim potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için tasarlandı ve dindar Siyonistlerin en katı siyasi enkarnasyonunu temsil ediyor.

Çağdaş bir Ortodoks hukukçu ve eski bir merkezci Parlamento üyesi olan Tehila Friedman, İsrail dini Siyonist topluluğu içinde uzun süredir bir iç savaş olduğunu söyledi. Bu savaş, “Yahudi geleneklerini hümanist değerlerle harmanlamak isteyen, hümanizmi fazla ilerici olarak gören diğer sert, karşıt seslere karşı” daha liberal ılımlıları karşı karşıya getirdi. Muhafazakarlar, devletin yönettiği konularda Yahudi hukukunun en katı yorumuna bağlı kalmak istiyorlar.

Ulusal dini yerleşimcileri ve halkı temsil eden daha ılımlı bir parti olan Yahudi Yuvası, 2021’de son seçimde verdiği sözleri tutması ve solcularla bir hükümette güçlerini birleştirmesinin ardından seçmenlerinin güvenini yitirerek bu kez yok edildi. bir Arap partisi. Arap terörizminin ve son 18 aydaki etnik gruplar arası ve kriminal şiddetteki artışlar, birçok İsrailliyi kişisel güvenliklerinden endişe duymaya itti ve aynı zamanda aşırılık yanlılarını da güçlendirdi.


Bayan Friedman, alternatif olmaması nedeniyle, “Daha ılımlı güçler, daha aşırı güçlerle aynı çizgideydi” dedi.

Yahudi Gücünün lideri Itamar Ben-Gvir, seçimler öncesinde geçen ay Kudüs’te kampanya yürütüyor. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Siyonist ulusal dini kamp, İsrail’in geleceği üzerinde daha fazla söz sahibi olmak ve bütünleşmek için ortak bir çaba içinde son yıllarda istikrarlı bir şekilde İsrail ana akımının daha büyük bir parçası haline geldi.

Dindar Siyonistler, güvenlik teşkilatının ve polisin en üst sıralarına ulaştılar, ordunun subay okullarından orantısız bir sayıda mezun oluşturdular, İsrail’in karışık Yahudi-Arap şehirlerinde varlıklarını güçlendirdiler ve giderek daha etkili bir ses geliştirdiler. İsrail haber medyası ve kültürü.


İsrail’in Son Seçimleri Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Ülke, dört yıldan kısa bir süre içinde beşinci seçimini 1 Kasım’da gerçekleştirdi.


  • Netanyahu’nun Dönüşü :İsrail’in muhalefet lideri Benjamin Netanyahu, kendisini yeniden başbakan yapacak yeni, aşırı sağ bir koalisyonla iktidara dönmeye hazırlanıyor.
  • Aşırı Sağın Yükselişi :Seçimi kazanmak için Bay Netanyahu ve aşırı sağcı müttefikleri, İsrail’in Yahudi kimliğine yönelik algılanan tehditlerden yararlandı.
  • Sol için sırada ne var? :Yakın bir yıkımdan sonra, İsrail’in sol eğilimli partilerinin liderleri değişmeleri gerektiğini söylüyorlar ama nasıl olacağı konusunda anlaşamıyorlar.
  • Filistinliler Arasındaki Endişeler: Bazı Filistinliler için, İsrail’in aşırı sağının yükselişi işleri daha da kötüleştiremez. Ancak çoğu kişi şiddetin artmasından korkuyor.
10 çocuk annesi ve öğretmen olan Rivka Ben Avraham, yakınlardaki askerler için bir dinlenme durağı olan Warm Corner’da gönüllü olarak, “Biz bir Yahudi devletiyiz ve Dini Siyonizmin hükümette olması ve onun Yahudi karakteri için çalışması önemli” dedi. Hebron’un kuzeyindeki Etzion Bloku’ndaki yerleşimi. “Aynı zamanda biz demokratik bir devletiz” dedi ve “dindar Siyonistler burada hayatın her alanında yer alıyor.”

Dindar Siyonistler, değişen derecelerde dindarlığa ve çoğunlukla sağ eğilimli siyasetin farklı tonlarına sahip insanları içerir. Topluluğun büyüklüğüne ilişkin tahminler, İsrail nüfusunun yüzde 10’u ile yüzde 30’u arasında değişmektedir. Kudüs merkezli bir araştırma grubu olan Yahudi Halkı Politika Enstitüsü için yakın zamanda yapılan bir anket, erkek nüfusun yaklaşık yüzde 15’inin kendilerini Büyük İsrail fikrini destekleyen sıkı gözlemci Yahudiler olarak tanımladığını ortaya koydu.


Dini Siyonizm’in kökleri 1948’de İsrail devletinin kurulmasından önceki on yıllara dayanmaktadır. Onun kurucu babalarından biri olan Haham Avraham Isaac Kook, bir Yahudi devletinin yaratılmasında Mesihi bir çağrıyı görmüş ve İsrail’e gelen açıkça laik, sosyalist öncüleri benimsemiştir. 20. yüzyılın başlarında inşaatçıları olarak.

Mezarın etrafına dağılmış yerleşim birimlerinden birinde yaşayan yedi çocuk babası Hananiya Şimon, “İsrail’in Tevrat’ı, İsrail halkı ve İsrail Ülkesi – bunlar Dini Siyonizmin üç bayrağıdır” dedi. Patrikler. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Dindar Siyonist seçmenleri birleştirmek için 1956’da kurulan Ulusal Dini Parti, birçok hükümette yer aldı ve önce din ve devlet meselelerine odaklandı. İsrail’in 1967 savaşında İncil’in kalbi olan Batı Şeria’yı, kutsal yerleri ve diğer topraklarıyla Doğu Kudüs’ü fethetmesinin ardından, dindar Siyonistler kendilerini yeni nesil Siyonist öncüler olarak damgalayarak yeni kazanılan topraklara yerleşme çabalarına öncülük ettiler.

Haham Kook’un oğlu Haham Zvi Yehuda Kook, savaştan haftalar önce ateşli bir konuşma yaptı ve Batı Şeria’daki Hebron, Jericho ve diğer İncil bölgelerinin Yahudi kontrolü altında olmadığı gerçeğinden yakındı. Zaferden ve İsrail’in bu bölgeleri işgalinden sonra, bazı takipçileri onun sözlerini bir kehanet olarak gördü ve ideolojik yerleşim hareketi Mesihi imalar aldı.

Dini Siyonizm partisinin lideri Bay Smotrich’in nihai hedefi, tüm topraklar üzerinde tam Yahudi egemenliğini dayatmak ve nihayetinde İsrail’in Tevrat yasalarıyla yönetilmesidir. Filistinlilere yönelik ölümcül saldırıları Yahudi terörizmi olarak tanımlamayı reddetti.

Alon Shvut’un Etzion Blok yerleşimindeki bir ilahiyat fakültesi olan Har Etzion Yeshiva’da dini bir Siyonist lider olan Haham Yaakov Medan, yerleşim projesine erkenden katıldı. Ama o, ılımlılık ve hoşgörünün sesini temsil ediyor. 1995 yılında Başbakan Yitzhak Rabin’in Yahudi bir fanatik tarafından öldürülmesinden sonraki on yılda, Haham Medan İsrail’de dindar ve laik Yahudiler arasında bir arada yaşama antlaşması üzerinde çalıştı.

Sıcak Köşede gönüllü olarak çalışan 10 çocuk annesi Rivka Ben Avraham, “Biz bir Yahudi devletiyiz ve Dini Siyonizmin hükümette olması ve Yahudi karakteri için çalışması önemli” dedi. Hebron’un kuzeyindeki Etzion Bloku’ndaki yerleşiminin yakınında askerler. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Bu son seçim – İsrail’in dört yıldan kısa bir süre içinde beşinci seçim – ulusal dini kamp içindeki bölünmelerin ve ülkenin daha liberal yarısından kopuşun altını çizdi.


Haham Medan, daha önce bakanlık yapmış Bay Smotrich’e saygı duyduğunu, ancak dini Siyonizm markasıyla farklılıklarının olduğunu söyledi. Bay Ben-Gvir’in Yahudi Gücü “dini Siyonizm değil” dedi Haham Medan, daha çok “yönetim eksikliğine karşı bir protesto partisi”. Protesto partileri genellikle başarısız oluyor, diye ekledi.

Haham Medan, solcu olmamasına rağmen, ortaya çıkan koalisyona daha sol eğilimli bir partinin katılmasını sağlayarak bir miktar güçten vazgeçmeyi tercih edeceğini söyledi ve “Ulusal birlik çıkarları için bu bedeli artırmaya hazırım” dedi.

Diğer dini Siyonistler, Hebron’da yaşayan ve provokasyonlar ve ırkçılık geçmişi olan Bay Ben-Gvir ile yakın zamana kadar 29 Müslüman ibadetçiyi katleden Amerika doğumlu İsrailli doktor Baruch Goldstein’ın portresini asan Bay Ben-Gvir ile ortaklığı benimsediler. 1994 yılında şehrin kutsal yerinde dua ediyor.

Şimdi Yahudi yerleşimi Batı Şeria’da derinlere yerleştiğine göre, Bay Smotrich’in kaslı Dini Siyonizm biçimi, bakış açısını bir bütün olarak İsrail’i değiştirmeye yöneltmiş görünüyor.

Politikacılar üzerindeki gözetimi azaltmak ve Parlamento’ya daha fazla güç vermek için yargı sisteminin elden geçirilmesi için bastırıyor, eleştirmenler bunun İsrail’in liberal demokrasisini Yahudi çoğunluğun yönetimine dönüştüreceğini söylüyor.

Dini Siyonizm partisinin lideri Bezalel Smotrich, geçen ay İsrail’in Ramat Gan kentindeydi. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Ayrıca, yabancı Yahudilere otomatik vatandaşlık veren İsrail’in Geri Dönüş Yasası’nın kapsamını da sınırlamak istiyor. Ve İsrail profesyonel futbol liglerinden Şabat’ta hala oynanan birkaç maçı durdurmasını talep etti.


Din özgürlüğünü ve çoğulculuğu teşvik eden Be Free Israel’in genel müdürü Uri Keidar, Haredi azınlığın yaşam tarzını korumak için duvarlar inşa etmeye ve bütçeleri güvence altına almaya daha fazla odaklanan ultra-Ortodoks partilerin aksine, Dini Siyonizm “değişmeyi hedefliyor” dedi. İsrail toplumunun DNA’sı ve sadece İsrail toplumunun onları değiştirmesine engel değil.”

“Tehlikeli bir noktaya geliyoruz,” dedi Bay Keidar, “ama bununla savaşacağız ve kazanacağız.

Hebron’da yaşayan ve komşu Kiryat Arba yerleşiminde bir yeşivada öğretmenlik yapan 39 yaşındaki Itamar Leshem, Dini Siyonizmin İsrail devletinin laik okullarının müfredatına daha fazla Yahudi geleneği aşılayacağını ve ayrılan hükümetin liberalleşme çabalarını geri alacağını umduğunu söyledi. Yahudiliğe geçiş ve eşcinsel haklarını geliştirme süreci.

“Değerlerimiz ayaklar altına alındı” diyen Leshem, ayrılan hükümetin yeterince milliyetçi olmadığını düşündüğünü de sözlerine ekledi. “İsrail halkı konuştu.”

Itamar Leshem, sağda, karısı Chana ve çocukları ile Hebron’daki evlerinin önünde. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv
 
Üst