Berlin. “Bizim yanımızda olmayan, bize karşıdır.” İsa'nın Luka ve Matta İncillerinde verdiği ve çok daha sonra ABD Başkanı George W. Bush'un 11 Eylül 2001 saldırılarından sonra dünyanın geri kalanından kullandığı bu slogana sadıktır. Dünya, teröre karşı savaşta koşulsuz destek talep ederken Tiktok'taki aktivistler artık çevrimiçi ortamda ünlülere karşı eyleme geçiyor.
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Popüler platformdaki kampanya şu anda #blockout2024 hashtag'i altında viral hale geliyor ve Justin Bieber, Taylor Swift ve Kim Kardashian gibi kişiliklere yönelik. Kris Jenner, Ariane Grande, Selena Gomez, Billie Eilish ve Beyonce de dijital boyundurukta yer alıyor.
Suçunuz: İsrail'e ve hatta Orta Doğu çatışmasına ilişkin herhangi bir eleştiride bulunmadınız. Cezası: sosyal medya kanallarını takip etmekten vazgeçmek.
Zorbalık veya güç
Kullanıcılar farklı alanlardan yıldızların, etkileyicilerin ve hatta ürün markalarının yer aldığı uzun “engelleme listeleri” yayınlıyor. Kampanyayı başlatanlar, ünlülerin ekonomik açıdan takipçilerine olan bağımlılığını altı ya da yedi rakam aralığında hedefliyor. Çünkü reklam anlaşmaları tıklamalara, görüntülemelere ve beğenilere bağlıdır. Daha fazla erişim, daha fazla gelir anlamına gelir.
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Bern Üniversitesi Bilgi Sistemleri Enstitüsü'nden Tatjana Hödl, İsviçre'nin ücretsiz medyası “20 Minuten”e yaptığı açıklamada, sosyal medyada suiistimal iddiasıyla boykot çağrısı yapılması halinde bunun iptal kültürü olarak değerlendirilebileceğini söyledi. “Sosyal medya kullanıcıları ünlüleri tavır almaya zorlamak ve onları Gazze'deki savaşa yeterince ilgi göstermemekle suçlamak istiyor.”
Sosyal medya uzmanı Felix Beilharz, kampanyayı “çirkin” olarak nitelendiriyor çünkü kampanya, etkileyicileri bir duruş benimsemeye zorlamayı amaçlıyor. Beilharz, Almanya editoryal ağına (Haberler) “Bu sadece sosyal medya şantajı veya zorbalığıdır” dedi. Aynı zamanda engelleme çağrılarına başarı şansı veriyor. “Burada kullanıcılar tüketici olarak güçlerini kullanmak istiyorlar.”
İklim, savaşlar, aşırılık: Tartışmalarımız hâlâ kurtarılabilir mi?
Almanya bölünmüyor, Almanya bölünüyor. Felsefeci ve çok satan yazar Michael Andrick bunu böyle görüyor. Yeni kitabı “Ahlaki Hapishanede”de konuları nasıl daha iyi tartışabileceğimize dair tavsiyeler veriyor. Tartışma kültürünün sorunları ve bunun nasıl kurtarılabileceği hakkında bir röportaj.
Hohenheim Üniversitesi'nden iletişim bilimcisi Wolfgang Schweiger, Haberler'ye yapılan eylemi “saçma” olarak nitelendirdi. Sosyal medyada çok fazla kullanıcı -önemli olsun ya da olmasın- genellikle hakkında hiçbir fikrinin olmadığı ve bu nedenle eleştirildiği konular hakkında yorum yapıyor. “Artık insanlar askeri bir çatışma hakkında konuşmak istemedikleri için ayrımcılığa uğruyor.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Moda seçkinlerinin galasına eleştiri
Çevrimiçi kampanyanın başlangıç noktası, 6 Mayıs 2024'te New York'taki Metropolitan Müzesi'nin yıllık galasıydı. İlgili medya, moda endüstrisi elitinin “kırmızı halıdan en heyecan verici görünümlere” (gala) odaklanırken, Tiktok kullanıcılar şu soruyu sordu: “Met Gala mı yoksa Açlık Oyunları mı?”
İsrail ordusunun, New York'tan bu kadar uzaktaki Orta Doğu'da, Gazze Şeridi'nin güneyindeki Refah sakinlerinden tahliye talebinde bulunduğunu ima ettiler. Daha sonra dünya bir insani felaketten endişe duymaya başladı.
Profesör Schweiger, çoğunlukla eğlence endüstrisinden gelen etkileyicilerin ve onların çevresinin tamamen yanlış hedef grup olduğuna inanıyor. “Engelleme listeleri kampanya gücünü de pek geliştirmiyor. Bu tür eylemler bireyler üzerinde yoğunlaştığında ekonomik açıdan daha tehlikelidir. Muhtemelen şu anda saldırıya uğrayanların hiçbiri önemli bir kayıp yaşamamıştır.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Kardashian'ın arkadaşları
Örneğin Taylor Swift'in birkaç milyon takipçi kaybettiğine dair internette dolaşan söylentiler var. Hatta takip siteleri pop yıldızının takipçilerinin arttığını gösteriyor. Çoğu zaman kampanyaların odak noktası olan Kardashian'ın takipçi sayısının artıp azalması neredeyse bir marka haline gelmiş durumda.
Etkileyici kişi, 7 Mayıs 2024'te Hamburg'da düzenlenen çevrimiçi pazarlama rock yıldızlarının festivali OMR'ye konuk oldu. Burada Kardashian, “Özgür Filistin” bağırışlarıyla yarıda kesildi. Ancak her iki tarafta da arkadaşlarının olduğunu söyledi. “İsrail halkına ve Filistin'dekilere sempati duyuyorum. Herkese sempati duyuyorum.”
Artık Kim Kardashian gibi bir ağ yıldızı, diğer öykünücülerin yalnızca hayal edebileceği güven verici bir ekonomik temele sahip. Bununla birlikte, günlük dijital yaşamlarında makyaj ipuçları veya oje önerileriyle boğuşan bazı Alman Tiktoker'lar, düşüncelerinin “oldukça mantıklı” olarak Filistin yanlısı ve dolayısıyla İsrail karşıtı olduğunu hemen ortaya çıkardı.
Güç asimetrilerini azaltın
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Onlar için takipçi kaybı aynı zamanda acı verici bir gelir kaybı anlamına da geliyor. Bu da Tiktoker Laetitia Constantina (195.000 takipçi) gibi “meslektaşlar” tarafından taklit ediliyor. 1,9 milyondan fazla beğeni ile.
Kriz radarı
Haberler yabancı muhabiri Can Merey ve ekibi, her Çarşamba haftalık güvenlik durumu bülteninde küresel krizlerin gelişimini analiz ediyor.
Hohenheim Üniversitesi'nden sosyal medya uzmanı Adrian Lüders, kullanıcının azarlamasına karşı çıkıyor. Siyasi kaygıları olan kişilerin aslında siyasi olmayan olaylarda düşüncelerini açıkça dile getirmesi alışılmadık bir durum değil. “Bu tür ağ hareketlerini futboldan ve gökkuşağı kol bandı takma konusundaki tartışmalardan biliyoruz. Dijital dünyada günlük yaşamın, toplumun, iş dünyasının ve siyasetin iç içe geçtiği yer burasıdır. Kullanıcılar gerçekte algıladıkları güç asimetrilerini azaltmak istiyor.”
Lüders, Haberler'ye, mevcut kampanyanın özünde siyasi olduğunu söyledi. “Met Gala ve Gazze aynı anda iki gerçekliktir. Yol ne kadar tartışmalı olursa olsun, bu maksimum karşıtlığın siyasi bir söyleme yol açması mantıklıdır.”
#metoo gibi sürdürülebilir mi?
Ancak Lüders, #Blockout2024'ün #metoo veya #blacklivesmatter gibi bir hareket kadar sürdürülebilir olup olmayacağının kullanıcıların en düşük ortak payda üzerinde anlaşıp anlaşamayacağına bağlı olduğunu söyledi. “Amaç başlangıçta baskı oluşturmak ve basit iletişim olanaklarını kullanmaktır.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Bu başarılıydı. Lüders şöyle diyor: “Şimdi önemli olan alıcıların nasıl tepki vereceği ve algılanan sosyal adaletsizliğe duyulan öfkenin devam edip etmediği.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Popüler platformdaki kampanya şu anda #blockout2024 hashtag'i altında viral hale geliyor ve Justin Bieber, Taylor Swift ve Kim Kardashian gibi kişiliklere yönelik. Kris Jenner, Ariane Grande, Selena Gomez, Billie Eilish ve Beyonce de dijital boyundurukta yer alıyor.
Suçunuz: İsrail'e ve hatta Orta Doğu çatışmasına ilişkin herhangi bir eleştiride bulunmadınız. Cezası: sosyal medya kanallarını takip etmekten vazgeçmek.
Zorbalık veya güç
Kullanıcılar farklı alanlardan yıldızların, etkileyicilerin ve hatta ürün markalarının yer aldığı uzun “engelleme listeleri” yayınlıyor. Kampanyayı başlatanlar, ünlülerin ekonomik açıdan takipçilerine olan bağımlılığını altı ya da yedi rakam aralığında hedefliyor. Çünkü reklam anlaşmaları tıklamalara, görüntülemelere ve beğenilere bağlıdır. Daha fazla erişim, daha fazla gelir anlamına gelir.
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Bern Üniversitesi Bilgi Sistemleri Enstitüsü'nden Tatjana Hödl, İsviçre'nin ücretsiz medyası “20 Minuten”e yaptığı açıklamada, sosyal medyada suiistimal iddiasıyla boykot çağrısı yapılması halinde bunun iptal kültürü olarak değerlendirilebileceğini söyledi. “Sosyal medya kullanıcıları ünlüleri tavır almaya zorlamak ve onları Gazze'deki savaşa yeterince ilgi göstermemekle suçlamak istiyor.”
Sosyal medya uzmanı Felix Beilharz, kampanyayı “çirkin” olarak nitelendiriyor çünkü kampanya, etkileyicileri bir duruş benimsemeye zorlamayı amaçlıyor. Beilharz, Almanya editoryal ağına (Haberler) “Bu sadece sosyal medya şantajı veya zorbalığıdır” dedi. Aynı zamanda engelleme çağrılarına başarı şansı veriyor. “Burada kullanıcılar tüketici olarak güçlerini kullanmak istiyorlar.”
İklim, savaşlar, aşırılık: Tartışmalarımız hâlâ kurtarılabilir mi?
Almanya bölünmüyor, Almanya bölünüyor. Felsefeci ve çok satan yazar Michael Andrick bunu böyle görüyor. Yeni kitabı “Ahlaki Hapishanede”de konuları nasıl daha iyi tartışabileceğimize dair tavsiyeler veriyor. Tartışma kültürünün sorunları ve bunun nasıl kurtarılabileceği hakkında bir röportaj.
Hohenheim Üniversitesi'nden iletişim bilimcisi Wolfgang Schweiger, Haberler'ye yapılan eylemi “saçma” olarak nitelendirdi. Sosyal medyada çok fazla kullanıcı -önemli olsun ya da olmasın- genellikle hakkında hiçbir fikrinin olmadığı ve bu nedenle eleştirildiği konular hakkında yorum yapıyor. “Artık insanlar askeri bir çatışma hakkında konuşmak istemedikleri için ayrımcılığa uğruyor.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Moda seçkinlerinin galasına eleştiri
Çevrimiçi kampanyanın başlangıç noktası, 6 Mayıs 2024'te New York'taki Metropolitan Müzesi'nin yıllık galasıydı. İlgili medya, moda endüstrisi elitinin “kırmızı halıdan en heyecan verici görünümlere” (gala) odaklanırken, Tiktok kullanıcılar şu soruyu sordu: “Met Gala mı yoksa Açlık Oyunları mı?”
İsrail ordusunun, New York'tan bu kadar uzaktaki Orta Doğu'da, Gazze Şeridi'nin güneyindeki Refah sakinlerinden tahliye talebinde bulunduğunu ima ettiler. Daha sonra dünya bir insani felaketten endişe duymaya başladı.
Profesör Schweiger, çoğunlukla eğlence endüstrisinden gelen etkileyicilerin ve onların çevresinin tamamen yanlış hedef grup olduğuna inanıyor. “Engelleme listeleri kampanya gücünü de pek geliştirmiyor. Bu tür eylemler bireyler üzerinde yoğunlaştığında ekonomik açıdan daha tehlikelidir. Muhtemelen şu anda saldırıya uğrayanların hiçbiri önemli bir kayıp yaşamamıştır.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Kardashian'ın arkadaşları
Örneğin Taylor Swift'in birkaç milyon takipçi kaybettiğine dair internette dolaşan söylentiler var. Hatta takip siteleri pop yıldızının takipçilerinin arttığını gösteriyor. Çoğu zaman kampanyaların odak noktası olan Kardashian'ın takipçi sayısının artıp azalması neredeyse bir marka haline gelmiş durumda.
Etkileyici kişi, 7 Mayıs 2024'te Hamburg'da düzenlenen çevrimiçi pazarlama rock yıldızlarının festivali OMR'ye konuk oldu. Burada Kardashian, “Özgür Filistin” bağırışlarıyla yarıda kesildi. Ancak her iki tarafta da arkadaşlarının olduğunu söyledi. “İsrail halkına ve Filistin'dekilere sempati duyuyorum. Herkese sempati duyuyorum.”
Artık Kim Kardashian gibi bir ağ yıldızı, diğer öykünücülerin yalnızca hayal edebileceği güven verici bir ekonomik temele sahip. Bununla birlikte, günlük dijital yaşamlarında makyaj ipuçları veya oje önerileriyle boğuşan bazı Alman Tiktoker'lar, düşüncelerinin “oldukça mantıklı” olarak Filistin yanlısı ve dolayısıyla İsrail karşıtı olduğunu hemen ortaya çıkardı.
Güç asimetrilerini azaltın
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Onlar için takipçi kaybı aynı zamanda acı verici bir gelir kaybı anlamına da geliyor. Bu da Tiktoker Laetitia Constantina (195.000 takipçi) gibi “meslektaşlar” tarafından taklit ediliyor. 1,9 milyondan fazla beğeni ile.
Kriz radarı
Haberler yabancı muhabiri Can Merey ve ekibi, her Çarşamba haftalık güvenlik durumu bülteninde küresel krizlerin gelişimini analiz ediyor.
Hohenheim Üniversitesi'nden sosyal medya uzmanı Adrian Lüders, kullanıcının azarlamasına karşı çıkıyor. Siyasi kaygıları olan kişilerin aslında siyasi olmayan olaylarda düşüncelerini açıkça dile getirmesi alışılmadık bir durum değil. “Bu tür ağ hareketlerini futboldan ve gökkuşağı kol bandı takma konusundaki tartışmalardan biliyoruz. Dijital dünyada günlük yaşamın, toplumun, iş dünyasının ve siyasetin iç içe geçtiği yer burasıdır. Kullanıcılar gerçekte algıladıkları güç asimetrilerini azaltmak istiyor.”
Lüders, Haberler'ye, mevcut kampanyanın özünde siyasi olduğunu söyledi. “Met Gala ve Gazze aynı anda iki gerçekliktir. Yol ne kadar tartışmalı olursa olsun, bu maksimum karşıtlığın siyasi bir söyleme yol açması mantıklıdır.”
#metoo gibi sürdürülebilir mi?
Ancak Lüders, #Blockout2024'ün #metoo veya #blacklivesmatter gibi bir hareket kadar sürdürülebilir olup olmayacağının kullanıcıların en düşük ortak payda üzerinde anlaşıp anlaşamayacağına bağlı olduğunu söyledi. “Amaç başlangıçta baskı oluşturmak ve basit iletişim olanaklarını kullanmaktır.”
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Daha sonra okuyun Reklamcılık
Bu başarılıydı. Lüders şöyle diyor: “Şimdi önemli olan alıcıların nasıl tepki vereceği ve algılanan sosyal adaletsizliğe duyulan öfkenin devam edip etmediği.”