Bir #MeToo Anı İsrail’in Ultra-Ortodoksluğunu Sarsıyor

Bakec

Member
Bu Makaleyi Dinle




The New York Times gibi yayınlardan daha fazla sesli haber duymak için, iPhone veya Android için Audm’i indirin .

BNEI BRAK, İsrail — İsrail’deki ultra-Ortodoks halk için, ruh şifacı, rol model ve medya yıldızının karizmatik bir karışımıydı.

Bu nedenle, çocuk kitaplarının ünlü ve üretken bir yazarı, yorumcu, çocuk ve aile danışmanı olan Chaim Walder’ın cinsel saldırı ve kadın ve çocukları taciz etmekle suçlanması büyük bir şok oldu.

Ultra-Ortodoks toplulukta daha az sevilen bir başka önde gelen isim olan Yehuda Meshi-Zahav’a yönelik cinsel istismar suçlamalarının ifşa edilmesinden aylar sonra, bazıları Walder olayını Haredim için bir #MeToo anı olarak tanımladılar. -Ortodoks, Tanrı’nın önünde titreyenler anlamına gelir.


Cinsel istismarın ultra-Ortodoks kurbanları adına uzun süredir kampanya yürüten ve kendisini “yeni” veya modern bir Haredi, daha güçlü bir feminist olarak tanımlayan katı bir dini geçmişe sahip bir aktivist olan Avigayil Heilbronn, “Tarihi bir şey” dedi. liberal tutum.

Daha fazla kurban ortaya çıktıkça, “İstismarcılar korkmuş durumda” diye ekledi.

Bölüm, yalnızca ultra-Ortodoks ve laik İsrailliler arasındaki köklü kültür çatışmasını değil, aynı zamanda sosyal medyada etkileşime giren ve dış dünyaya daha açık olan Bayan Heilbronn gibi sayıları giderek artan modern Haredimler arasındaki büyüyen bölünmeyi de yansıtıyor. ve her türlü izinsiz giriş veya maruz kalmaya karşı dirençli kalanlar.

Chaim Walder, ilk olarak Kasım ayında ortaya çıkan cinsel istismar suçlamalarının hedefiydi. Çok geçmeden kendini öldürdü. Kredi. . . Wikimedia Commons

53 yaşındaki Bay Walder’a yönelik ilk taciz iddiaları, Kasım ayı ortasında laik Haaretz gazetesinin yaptığı bir soruşturmada su yüzüne çıktı ve ultra-Ortodoks’un tecrit edilmiş dünyasını sarstı.

Aralık ayı sonlarında, İsrail’in kuzeyindeki bir kasaba olan Safed’in baş hahamı tarafından toplanan özel bir haham mahkemesi, Bay Walder’a karşı 22 kadın ve kız çocuğunu içeren ikna edici taciz suçlamaları duyduğunu ve bazı ifadelerin kendilerini suçlayanların kendilerinden geldiğini söyledi. , ve Tora’nın bu tür ruhları yok eden eylemleri cinayete benzer gördüğünü ekledi.


Suçlayanlar isimsiz kaldı, ancak mahkeme, davalarının Bay Walder’ın on yıllar boyunca yaptığı “kötülüklerin” yalnızca küçük bir kısmını oluşturduğunu söyledi. Onu tövbe etmeye çağırdı.

Bunun yerine, 27 Aralık’ta, polisin soruşturma açtıklarını söylediği gün başka bir sarsıntıda, Bay Walder, oğlunun mezarında kendini öldürdü. Kendisine karşı çıkan iki hahamı “Cennette Tevrat imtihanı” ile tehdit eden ve masumiyetini protesto eden el yazısıyla yazılmış bir not bıraktı.

Ancak Haredi toplumu karmaşıktır ve ifşaatlar fırtınalı bir tepki yarattı. Başlangıçta, birkaç önde gelen haham, dedikodu günahına ve Bay Walder’ın alenen utandırılmasına odaklanıyor gibi göründü, esasen onun ölümünden suçlayanları suçladı.

Aralarında Bayan Heilbronn’un da bulunduğu, ultra-Ortodoks toplumun uç noktalarındaki aktivistler, Haredi’yi cinsel yırtıcılar hakkında bilinçlendirmek ve kurbanları desteklemek için oldukça sıra dışı bir kampanyayla karşılık verdi. Zamanla, Bay Walder’ı destekleyen hahamlar, diğer saygın hahamlar onu açıkça kınarken sessiz kaldılar.

Bnei Brak’taki posta kutularına, Bay Walder’ın henüz ortaya çıkmamış olabilecek potansiyel kurbanlarına destek ifade etmek için broşürler dağıtıldı. Kredi. . . The New York Times için Avishag Shaar-Yashuv

Daha yerleşik Haredi topluluğunun, kurbanların Bay Walder’ın intiharından hissedebilecekleri ürpertici etki – kendisi de Yahudi dini inançlarının ihlali olarak kabul edilir – tacizcilerin kökünü kazımak için ne kadar hızlı veya derin bir şekilde hareket edebileceği sorusu devam ediyor. seksle ilgili her şey tabu olarak kalır.

Haredi yayınları, Walder olayına “kargaşa” gibi örtmecelerle atıfta bulunurken, ondan ismiyle bahsetmekten kaçındı ve yaptığı söylenenleri büyük ölçüde görmezden geldi.


“Neden? Merkezi Bnei Brak şehrinde bulunan önde gelen ultra-Ortodoks dijital haber platformu Behadrei Haredim’in muhabiri Yanki Farber, “Çünkü muhafazakar bir siteyiz” dedi. “İntihar veya pedofili hakkında açıkça yazmıyoruz, bu yüzden bu konuda yazmadık. Ebeveynler haberleri filtrelemek için bize güveniyor. ”

Bir Haredi yayını olan Mishpacha dergisi, diğer tarafa bakanları kınayan bir başyazı yazdı. Haber medyasında çalışan diğer Haredimler gibi, Bay Farber de genç Haredimleri cinsel konulardan korumayı amaçladığını, ancak sonuçta tecavüzcüleri koruduğunu söylediği sessizlik kodunu kınayan kendi duygusal Facebook gönderisini yazdı.

Bay Walder, Tel Aviv’in hemen doğusunda bir Haredi kalesi olan Bnei Brak’ta yaşadı ve çalıştı. Çocuklar ve yetişkinler için kitap yazıp yayınlamanın yanı sıra bir çocuk yaz kampı yürüttü ve Bnei Brak merkezli Çocuk ve Aile Merkezi’ni kurdu. Bnei Brak’ın belediye binasında uzun yıllar o merkezin yöneticisi olarak çalıştı.

2003 yılında İsrail hükümetinin Çocuğun Koruyucusu ödülünün sahibiydi.

Kitap yazmaya ek olarak, Bay Walder yukarıda Çocuk ve Aile Merkezi’ni kurdu, çocukların yaz kamplarını yönetti ve uzun yıllar Bnei Brak belediye binasında çalıştı. Kredi. . . The New York Times için Avishag Shaar-Yashuv

Onun çocuk kitapları hemen hemen her Haredi evinde bulunur. Popüler dizisi “Çocuklar Konuşuyor”un 14. cildi, önde gelen Haredi hahamların onaylarıyla yakın zamanda yayınlandı.

Büyüdüğü Haredi mahallelerinde zaten istenmeyen kişi olan Bay Meshi-Zahav’ın aksine, Bay Walder topluluğu tarafından sevildi ve bu da şoku daha da artırdı.

Bay Meshi-Zahav da erkekleri, kadınları, kızları ve erkek çocukları avlamakla suçlandıktan sonra Nisan ayında intihar etmeye çalıştı ve komada kaldı. İddiaları yalanlamıştı.


Her iki adam da tam bir polis soruşturmasından ve ardından gelebilecek davadan kaçındı. Topluluğun üyelerine göre, çok az Haredi kadın tacizi bildirmek için polise gidiyor, genellikle devlet yetkililerine güvenmiyor ve ana akım medyaya sızmaktan korkuyor.

İsrail polisi, azami takdir yetkisiyle soruşturma çabalarına rağmen şikayette bulunma konusundaki isteksizliklerinin farkında olduklarını ve bu tür ceza davalarıyla ilgilenmeye tek başlarına yetkili olduklarını da sözlerine ekledi.

Ancak Bayan Heilbronn, altı yıl önce mağdurların bir Facebook sayfasıyla başlayarak hikayelerini paylaşmaya başlayabilecekleri bir tabandan kötüye kullanım karşıtı örgüt kurdu. İbranice “Sessiz Kalmayacaksın” anlamına gelen “Lo Tishtok” olarak adlandırıldı. ”

Bayan Heilbronn, Bay Walder hakkındaki şikayetin ilk ayda kaydedildiğini, ancak ilgili kadın, onunla bir gizlilik anlaşması imzaladığı için harekete geçemeyeceğini söyledi. Üç yıl sonra, “Lo Tishtok”, eylemcileri Bay Meshi-Zahav ve Bay Walder’ı suçlayanları desteklemekte etkili olan bir Haredi yardım merkezi olan Magen’in çatısı altına girdi.

Bay Walder’ın ölüm ilanının bir kısmı, Bnei Brak’taki evinin yakınındaki bir duvardan yırtıldı. Kredi. . . The New York Times için Avishag Shaar-Yashuv

Bay Walder alenen suçlandığında, Bnei Brak belediye binasından istifa etti ve bir Haredi gazetesi ve radyo istasyonu haftalık köşe yazısını ve düzenli talk show’unu bıraktı. İki Haredi haham, kitaplarının raflardan kaldırılması için açıkça çağrıda bulundu. Brooklyn’de tanınmış bir kitapçı olan Eichlers Judaica, en çok satanlar olmasına rağmen kitaplarını artık taşımayacağını söyledi.

Bay Walder’ın destekçilerinin kendisini övdüğü, katılımın yüksek olduğu cenaze töreninden sonra, istismar karşıtı aktivistler çevrimiçi bir kitle fonlaması kampanyası başlattı ve gönüllüler, ülkenin dört bir yanındaki Haredi topluluklarında yaklaşık bir milyon broşür dağıtarak, suçlayanlara desteklerini ifade ettiler ve saygın hahamlardan alıntılar da eklediler.


Bir methiye yazanlardan biri daha sonra bunun için özür diledi.

Yine de bu ay Bnei Brak’ta, kötüye kullanım konusunda daha fazla açıklık kampanyasının yalnızca sınırlı bir etkisi olduğu açıktı.

Kampanyadan çıkan broşürler bir avluya saçıldı ya da ayaklar altında çiğnendi. Kitapçılarda hâlâ belirgin bir şekilde Bay Walder’ın çocuk kitapları sergileniyordu. Bir kitapçı herhangi bir şikayet almadığını söyledi; bir diğeri bunun sadece iyi bir iş olduğunu söyledi.

Kalabalık Haham Akiva Caddesi’nde çok az kişi Walder olayı hakkında konuşmaya istekliydi ve konuşacak olanların kimliğinin belirlenmesi reddedildi.

Bir aksesuar mağazasında çalışan ve sadece ilk adını verecek olan yedi çocuk annesi 34 yaşındaki Malki, Bay Walder’ın intiharının kendisine karşı şüpheleri artırdığını ve onun gibi başkaları olduğunu söyledi. Ama artık bu dünyada olmadığı için hiçbir şey net değildi, diye ekledi.

Kendi çocuklarına her zaman yabancılardan sakınmalarını ve başlarına hoş olmayan bir şey olursa ona söylemelerini söylediğini söyledi.

Bnei Brak’taki kitapçılar, Bay Walder’ın çocuk kitaplarını hâlâ belirgin bir şekilde sergiliyorlardı. Kredi. . . The New York Times için Avishag Shaar-Yashuv

Ancak Haredi halkının yaklaşık yarısının internete en azından bir miktar erişimi olduğu için, Haredi haber sitesi muhabiri Bay Farber, topluluğun “akıllı olduğunu” ve artık hahamların onlara neler olduğunu söylemesine gerek olmadığını söyledi. üzerinde.


Bnei Brak’ta yaşayan önde gelen ultra-Ortodoks siyasi yorumcu Israel Cohen, serpintilerin #MeToo hareketiyle ortak bir zemin bulduğunu söyledi. Bay Meshi-Zahav ve Bay Walder, Haredi terimleriyle Harvey Weinstein veya Jeffrey Epstein gibi kişilerle karşılaştırılabilecek kadar yüksek profilli insanlardı, dedi.

Ancak Bay Cohen, gerçek değişimin bu dünyanın kıyısındaki aktivistlerin çalışmaları yerine hahamlar ve saf Haredi kurumları aracılığıyla içeriden gelmesi gerektiği konusunda uyardı.

Polisin çabalarına rağmen, ultra-Ortodoks topluluğu, sorunlarının çoğunu içeride halletmeyi, devlet müdahalesinden kaçınmayı ve dış otoritelerden şüphe duymayı tercih etti.

Bay Cohen, sonunda, hahamların topluluk içindeki taciz şikayetlerini ele almak için bir forum kuracaklarını söyledi.

“Bence ne kadar hızlı olursa o kadar iyi,” diye ekledi. “Fakat Haredi toplumunda işlerin nasıl yürüdüğünü bilmek zaman alabilir. ”

Kate Winslett ve Tally Abecassis tarafından üretilen ses.
 
Üst