Hindistan’da Tarihi Bir Köprü Üzerinde Şenlikli Bir Gezinti Nasıl Katliama Döndü?

Bakec

Member
Hindistan’ın en şenlikli sezonunda bir Pazar akşamı yeni açılan asma köprüye akın etmişler ve Hindistan’ın batısındaki Gujarat eyaletindeki geniş Machchhu Nehri’nde sallanma hissini yaşamak için yaklaşık 20 sente eşdeğer bir bilet satın almışlardı.

Viktorya döneminde inşa edilen 755 fit uzunluğundaki yaya köprüsü uzun zamandır turistik bir cazibe merkeziydi ve Pazar günü güneş batarken ve yoğun ısı azaldıkça doluydu. Kendilerinden önce sayısız diğerlerinin yaptığı gibi, açıklığın üzerindeki bazıları kollarını dört ayak genişliğine yayarak iki taraftaki yeşil ağları kaptı ve köprüyü bir yandan diğer yana sarstı.

Sonra aniden kablolar koptu ve köprü, avını serbest bırakan bir balık ağı gibi insan yükünü nehre döktü. Karanlık suda evvel, bazıları düşen yapıya yüzmeye ve karışık ağa tırmanmaya çalıştı. Diğerleri süpürüldü.

En az 140 kişi öldü, çoğu Diwali tatilinde tatilde olan öğrenciler ve Hindu şenliklerini kutlayan göçmen işçiler, Hindistan’ın altyapısının neden bu kadar feci şekilde başarısız olduğunu bir kez daha sormak için Hindistan’dan ayrıldı.


Pazartesi günü, afet müdahale ekipleri ve Hindistan silahlı kuvvetlerinin üyeleri, hızlı hareket eden nehri küçük teknelerle taradılar, nehir kıyısının yanındaki mangrovlarda kürek çekerek kayıplarını aradılar. Öğleden sonra, Hint Donanması kurtarma dalgıçları, son ceset kurtarıldıktan 12 saat sonra hala kurbanları arıyorlardı.

Hayatta kalan Mahesh Bhai, hastane yatağından bir TV muhabirine verdiği demeçte, “Sahne kafamda dönüyor, cesetler orada burada yatıyor, dışarı çıkarılıyor, herkes ‘Beni kurtar, kurtar beni, kurtar beni’ diye bağırıyor” dedi. O, çöküşte yaralanan ancak hayatta kalan düzinelerce insan arasındaydı; Toplamda 180’den fazla kişi kurtarıldı.

Kurbanların yakınları Pazartesi günü erken saatlerde Morbi’de yas tuttu. Ölenler arasında Diwali tatilinde tatil yapan okul çocukları ve Hindu şenliklerini kutlayan göçmen işçiler de vardı. Kredi… Ajit Solanki/Associated Press

Sömürge döneminden kalma köprü, seramik karo endüstrisi Hindistan’ın dört bir yanından işçileri çeken şirin Morbi kasabasındaki bir dizi cazibe merkezi arasındadır. On yıl önce eşi olan kadınla köprüde tanışan Devyesh Pithva, genç aşıkların ebeveynlerin meraklı gözlerinden kaçmak için favori bir buluşma yeri olduğunu söyledi. Cuma günü yapıyı ziyaret etmişti ve bir dokunaklılık duygusuyla Pazartesi günü felaket bölgesine geri döndü.

Mart ayında, köprünün operasyonları yerel bir saat ve elektronik üreticisi olan Ajanta Manufacturing’e verildi.


Ajanta’nın kurucusu Odhavaji Patel, Hindistan’da “duvar saatlerinin babası” olarak biliniyordu. Ölmeden önce yönettiği şirket, ampul ve diş macunu da üretiyor. İş kayıtlarından net olmayan şey, Ajanta’nın Morbi’deki köprüyü devralmadan önce herhangi bir köprü işletme deneyimi olup olmadığıdır.

Sözleşmeyi kazandıktan sonra, Oreva Group adıyla da bilinen Ajanta, kötü durumda olan köprünün yedi aylık onarımını başardı. Yapı, 26 Ekim’de Gujarati Yeni Yılı ile aynı zamana denk gelecek şekilde felaketten dört gün önce yeniden açıldı.

Bay Pithva, felaketten iki gün önce Cuma günü köprüyü ziyaret ettiğinde, köprüye 500 kadar insanın kalabalık olduğunu söyledi. Ailesiyle fotoğraf çektirmek için 20 dakika açıklıkta bekledi.

Bay Pithva, “Aslında insanların nefes aldığını duyabiliyordunuz, çok sıkıydı,” dedi. “Bu köprüyle duygusal bir bağım var ve haberi duyduğumda ailemle birlikte batıyormuş gibi hissettim.”

Pazartesi günü, inceleme Ajanta’nın sözleşmeyi nasıl kazandığına ve şirketin Gujarat’ı yirmi yıldan fazla bir süredir yöneten ve aynı zamanda Başbakan liderliğindeki ulusal hükümeti de kontrol eden Bharatiya Janata Partisi veya BJP ile bağları olup olmadığına döndü. Narendra Modi.

Pazartesi günü Machchhu Nehri’nde kurtarma operasyonları. Hint Donanması dalgıçları, son ceset bulunduktan 12 saat sonra hala kurbanları arıyorlardı. Kredi… Sam Panthaky/Agence France-Presse — Getty Images

Bir belediye yetkilisi Hint medyasına, köprünün “fitness sertifikası” veya yetkililerin izni olmadan açıldığını söyledi. Yetkili makamların, onay alınmadan yeniden açılmışsa köprüyü neden kapatmadıklarına değinilmedi.


Kongre partisi üyesi ve Gujarat’ta eski bir muhalefet lideri olan Arjun Modhwadia, BJP liderlerinin köprünün açılışını güvenliğini sağlamadan “Morbi halkına bir Diwali hediyesi” olarak duyurduklarını söyledi.

BJP’nin Gujarat’taki sözcüsü Yamal Vyas, ulusal hükümetin felaketi araştırmak için “yüksek güçlü bir komite” atadığını söyledi. Şiddetli çekişmeli eyalet meclisi seçimleri öncesinde anavatanı Gujarat’ta kampanya yürüten Bay Modi, haftanın geri kalan kampanya etkinliklerinin en azından bir kısmını iptal etti.

Bay Vyas, “Kongre her konuda siyaset yapmak istiyor” dedi.

Ajanta kurbanları suçladı. Bir şirket sözcüsünün aktardığına göre The Indian Express gazetesi, “Köprü ortasında çok fazla insan köprüyü bir taraftan diğerine sallamaya çalışıyordu” dedi. Şirketin daha önce köprüde neden bu kadar çok kişiye izin verdiği belli değildi; Ajanta, The New York Times’tan gelen yorum taleplerine hemen yanıt vermedi.

Şirketin başkanı Jaysukh Patel Pazartesi günü düzenlediği basın toplantısında konuştu.

“Bu asma köprü, Morbi’nin tarihi bir hazinesidir,” diyen Bay Patel, Ajanta’nın “teknik özellikleri” ve diğer gereksinimleri karşılamak için köprüleri tamir etme konusunda deneyimli bir taşeron tuttuğunu da sözlerine ekledi.

Bölge polis şefi Ashok Yadav, bir polis davası açıldığını ve bir biletçi ve bir güvenlik görevlisi de dahil olmak üzere dört kişinin, kusurlu adam öldürmeye teşebbüs ve ihmal sonucu ölüme neden olma suçlamalarıyla tutuklandığını söyledi.

Tarih doğruysa, herhangi bir şirketin veya belediye görevlisinin ciddi sonuçlarla karşılaşması pek olası olmayabilir. Hindistan’da aşırı kalabalıktan kaynaklanan altyapı arızaları yaygındır ve nadiren hesap verebilirlik veya değişimle sonuçlanır.

Pazartesi günü bir kurbanın cesediyle Morbi’deki askerler. Hindistan’da aşırı kalabalıktan kaynaklanan altyapı arızaları yaygındır. Kredi… Reuters

İnşaat sözleşmeleri genellikle, gerekli izinleri alabilen ancak yetkin inşaatçılar olmayabilen siyasi liderlerin akrabalarına veya ortaklarına verilir. Planlama parça parçadır. Yerinde denetim zayıftır. Güvenlik önlemleri gelişigüzel. Ve hayat, kaybedildiğinde devlete çok az mal olur.


İşler ters gittiğinde, yetkililer nakit tazminat teklif ediyor. Pazar günü, afetten saatler sonra, Gujarat’ın başbakanı Bhupendra Patel, ölenlerin ailelerinin her biri için yaklaşık 4.800 dolar ve yaralılar için yaklaşık 600 dolar ödeme yaptığını açıkladı.

Hindistan’da son on yılda altyapı felaketlerinde yüzlerce insan öldü.

2013 yılında, Hindistan’ın orta kesimindeki Madhya Pradesh eyaletindeki bir köprüde polisin kalabalığı kontrol edememesinin ardından köprünün korkuluklarından biri kırılarak 100’den fazla ölümle sonuçlandı.

2014 yılında Gujarat’ta yapım aşamasında olan bir üst geçit çöktü ve en az 10 kişi öldü. Bir polis soruşturması, hem tasarımın hem de inşaat malzemelerinin hatalı olduğunu tespit etti.

2016 yılında, doğudaki Kalküta şehrinde yedi yılı aşkın bir süredir yapım aşamasında olan bir üst geçidin parçası, işlek bir caddeye çarparak iki düzineden fazla insanı öldürdü. Bay Modi, muhalefet tarafından kontrol edilen bir devletteki bu felaketi, “Tanrı’nın eylemi” yerine “dolandırıcılık eylemi” olarak nitelendirdi.

Aynı yıl, Hindistan’ın batısındaki Maharashtra eyaletinde doğal bir manzara boyunca İngiliz döneminden kalma bir köprünün çökmesi sonucu en az 42 kişi öldü.

Pazartesi günü, Kongre partisi milletvekili Randeep Surjewala, Bay Modi’nin 2016’da kendisine karşı olan açıklamasını yineledi ve son köprü çöküşünü “insan yapımı bir trajedi” olarak nitelendirdi.

Sameer Yasir, Hindistan Morbi’den bildirdi; ve Yeni Delhi’den Hari Kumar, Suhasini Raj ve Emily Schmall.
 
Üst