Ekonomik ve Siyasi Kriz Derinleşirken Pakistan Akaryakıt Fiyatlarını Artırdı

Bakec

Member
İSLAMABAD, Pakistan — Pakistan hükümeti Cuma günü tüketiciler için akaryakıt fiyatlarını keskin bir şekilde artırarak Uluslararası Para Fonu’ndan alınan 6 milyar dolarlık kurtarma paketini canlandırmanın ve derinleşen siyasi kargaşanın ortasında ülkenin krater ekonomisini istikrara kavuşturmanın yolunu açtı.

Benzin ve motorin fiyatlarını bir litre yaklaşık yüzde 20 -ya da yaklaşık 15 sent- artıran hamle, halihazırda çift haneli enflasyonla karşı karşıya olan Pakistan’ın pandemi, savaş gibi finansal şoklar gibi küresel temerrütler dalgasına katılacağı endişelerini ortadan kaldırdı. Ukrayna’da ve artan faiz oranları birçok yoksul ülkeyi hırpalıyor.

Ancak analistler, kararın yeni koalisyon hükümetinin halk desteğine mal olabileceğini ve Başbakan Imran Khan’ın geçen ayın başlarında Parlamento’da yapılan güven oylamasında görevden alınmasından bu yana ülkeyi karıştıran siyasi belirsizliğe ek olarak söylüyorlar.

Atlantik Konseyi Pakistan Girişimi direktörü Uzair Younus, “Fiyat artışı, hükümetin mermiyi ısırmaya ve kısa vadeli siyasi sermayeye mal olsa bile gerekli seçimleri yapmaya karar verdiğini gösteriyor” dedi. Zam, piyasaları rahatlatacak ve belirsizliği azaltacaktır. Hükümetin ivmeyi sürdürmesi ve Pakistan’ı mevcut krizden çıkaracak kararlar almaya devam etmesi kritik olacak.”


Bay Khan, görevden alınmasından bu yana bir dizi siyasi miting düzenledi, büyük kalabalıklar topladı ve mevcut koalisyon hükümetini ve orduyu ağır bir şekilde eleştirdi ve görevden alınmasından onları sorumlu tuttu. Şimdi bazı yetkililer, hükümetin IMF’yi yatıştırma hamlesinin, Bay Khan’ı sokaklarda manipüle edebileceği bir kamuoyu öfkesi dalgasına yol açabileceğinden korkuyor.

Eski Başbakan Imran Khan, karanlık yelekli üst merkezde Perşembe günü İslamabad’da bir hükümet karşıtı mitinge liderlik ediyor. Kredi… Aamir Qureshi/Agence France-Presse — Getty Images

IMF ile Şehbaz Şerif liderliğindeki yeni geçici hükümet arasındaki görüşmeler, Pakistan’ın önceki hükümetinin enerji kesintisi gibi bazı kredi koşullarını yerine getirmemesi üzerine 2019’da açıklanan ve daha sonra askıya alınan kurtarma paketini yeniden canlandırma koşulları nedeniyle haftalarca çıkmaza girmişti. sübvansiyonlar.

Pakistan, 6 milyar dolarlık IMF kurtarma paketinin yaklaşık 900 milyon dolarlık yedinci diliminin serbest bırakılmasını umuyor. Bu haftanın başlarında, IMF ile Katar’ın Doha kentindeki yeni Pakistan hükümeti arasındaki yeni tur müzakereler, fon yetkililerinin Pakistan’ın hükümet sübvansiyonlarının sona ermesini geciktirme talebini kabul etmemesi üzerine başarısız oldu.

Bay Sharif, partisinin bir sonraki genel seçimlerde başarı şansını azaltabilecek kamuoyu tepkisinden korkarak, hükümetin enerji sübvansiyonlarını sona erdirme ve petrol ve enerji sektörlerine fonlanmayan sübvansiyonları geri çekme konusunda isteksizdi – önemli bir IMF talebi.


Bu seçimlerin gelecek yıl yapılması planlanıyor, ancak yeni hükümet, Bay Khan’ın destekçilerinden seçimleri daha erken yapması için artan bir kamuoyu baskısı altına girdi.

Perşembe günü, Bay Khan hükümeti altı gün içinde bir sonraki seçimleri ilan etmesi ve Parlamento’yu feshetmesi konusunda uyardı. Uyarı, Çarşamba akşamı binlerce destekçisini başkente götürmesinden hemen sonra geldi. Öfkeli destekçiler başkentte ve diğer bazı Pakistan şehirlerinde polisle çatıştı. Ülkenin en kalabalık eyaleti olan Pencap’ta polis tarafından en az 1.700 protestocu tutuklandı.

Analistler, bu siyasi baskının yeni hükümetin gelecek yıllarda ekonomiyi istikrara kavuşturmak için önemli olsa da Pakistanlıların cüzdanlarına ani bir acıya neden olacak anlamlı ekonomik reformlara girişme konusundaki isteksizliğini artırdığını söylüyor.

Merkezdeki Şehbaz Şerif liderliğindeki geçici hükümet, Uluslararası Para Fonu ile görüşmelerde çıkmaza girdi. Kredi… The New York Times için Saiyna Beşir

Perşembe gecesi geç saatlerde sürücüler, gece yarısından sonra büyük şehirlerdeki benzin istasyonlarına akın ettikten sonra fiyat artışı yürürlüğe girmeden önce depolarını doldurmak için can atıyorlar. Pek çok sürücünün geliri, temel malların fiyatını yükselten son yıllarda yükselen enflasyon nedeniyle zaten sıkıştırılmış durumda.

44 yaşındaki Saleem Khan, Karaçi liman kentindeki bir benzin istasyonunda motosikletinin deposunu doldurmak için beklerken, “Yakıt ve diğer temel maddelerin fiyatlarındaki artışla orantılı olarak gelirimizde bir artış yok” dedi.

Bay Khan, şehirdeki bir restoranda çalışarak ayda yaklaşık 18.000 rupi veya yaklaşık 90 dolar kazanıyor. Önceki aylarda, Afganistan sınırındaki bir aşiret bölgesi olan Bajaur’daki akrabalarına her ay yaklaşık 10.000 rupi gönderebiliyordu.


“Bu ay, aileme zar zor 7.000 rupi gönderebileceğim görünüyor” dedi.

Yakınlarda, bir hazır giyim fabrikası işçisi olan Rasheed Ahmed, yakıt fiyatlarındaki artışla birlikte yiyecek ve kira gibi temel ihtiyaçlar için nasıl tıslayacağını düşünerek motosikletine oturdu.

34 yaşındaki Ahmed, “Imran Khan’ın devrilmesinin ülkeye yakıt fiyatlarını düşürmede yardımcı olacağını düşündük, ancak mevcut yöneticiler önceki hükümetten daha zalim” dedi.

Yeni koalisyon hükümeti, Nisan ayı başlarında iktidara geldiğinden bu yana yönünü bulmakta zorlanıyor ve özellikle istikrarsız bir konumda. Seçim yetkisi yoktur, ancak Bay Khan’ın görevden alınmasından sonra görevi devralmak üzere Parlamento tarafından seçilmiştir. Ve daha önce sık sık çatışan ve yalnızca Bay Khan’ı görevden almak gibi tek bir amaç etrafında bir araya gelen zayıf bir siyasi parti koalisyonu. Bay Sharif’in partisi de politika kararları konusunda iç bölünmelerle karşı karşıya.

Geçen ay İslamabad’da bir pazar. Birçok Pakistanlı, enflasyon arttıkça temel ihtiyaçları karşılayamayacakları konusunda endişeli. Kredi… The New York Times için Saiyna Beşir

Bay Khan’ın hükümeti, görevden alınmadan önce, yükselen enflasyon karşısında artan bir halk hoşnutsuzluğuyla da karşı karşıyaydı. Bay Khan, hükümeti altında ekonominin iyileştiğini iddia ediyor, ancak halkın öfkeli öfkesini yatıştırmak için petrol ve enerji fiyatlarını düşürdüğünü duyurdu – bu, halkın hoşnutsuzluğunu azaltan ancak ülkenin mali açığını artıran bir hareket.

Bu hamle şimdi yeni maliye bakanı Miftah İsmail tarafından “kara mayını döşenmesi” olarak tanımlanıyor ve Pakistan’ın parasız sübvansiyonları sona erdirmek zorunda kalacağı konusunda ısrar eden IMF ile yapılan görüşmelerde önemli bir anlaşmazlık noktasıydı. kurtarma paketinin bir sonraki dilimini alın.

Perşembe gecesi geç saatlerde yeni akaryakıt fiyatlarını açıklayan İsmail, hükümetin sancılı ekonomik önlemlerin etkisini fark ettiğini, ancak bunların uzun vadeli faydalar sağlayacağını umduğunu söyledi.


İsmail bir haber brifinginde, “Ayrıca rupiyi istikrara kavuşturacak ve borsadaki durumu iyileştirecek” dedi. “En önemlisi, ekonomide bir miktar dengeyi geri getirecek.”

Ancak yeni ekonomik politikaların oluşturulmasında haftalarca süren gecikmenin bedeli ağır oldu: Pakistan rupisi son haftalarda ABD doları ile karşılaştırıldığında tarihi bir düşük seviyeye düştü, cari açık genişledi ve döviz rezervleri 10 milyar dolara düştü. Bu, ülkenin ithalatının iki aylık kısmını karşılamaya zar zor yetiyor.

Kasım ayında Pakistan’ın Quetta kentinde enflasyon ve yüksek işsizliğe karşı bir protesto. Ülke ekonomisi, durağan ihracat nedeniyle sekteye uğradı. Kredi… Banaras Khan/Agence France-Presse — Getty Images

Cuma günü, Pakistan rupisi bazı toparlanma belirtileri gösterdi. Ancak hükümetin Cuma günü akaryakıt fiyatlarını artırma hamlesi, IMF kurtarma paketini canlandırmaya ve ülkeye ekonomik istikrarı yeniden sağlamaya yönelik yalnızca ilk adımdı.

“Pakistan henüz ormandan çıkmadı. Citigroup’un gelişen piyasa yatırımları eski başkanı ve gazete köşe yazarı Yousuf Nazar, rezervlerini ve para birimini istikrara kavuşturmak için en az 10 milyar dolara ihtiyacı olduğunu söyledi. Tüm kurtarma paketi uygulanana kadar, siyasi kargaşanın ağırlaştırdığı belirsizlik devam edecek” dedi.

Bay Khan ve eski Başbakan Navaz Şerif de dahil olmak üzere birbirini takip eden liderler, dış mali yardıma karşı olduklarını ifade etmelerine rağmen, Pakistan tarihinde birçok IMF programına girmiştir. Ancak ülkenin zayıflamış ekonomisi ve artan borcu, herhangi bir hükümete kurtarma paketlerini kabul etmekten başka seçenek bırakmıyor.

Analistler, Pakistan’ın tekrar eden ödemeler dengesinin temel nedeninin, korumacı politikalar nedeniyle neredeyse on yıldır durgun olan ihracatını artıramaması olduğunu söylüyor.


Nazar, “Pakistan’ın bu kısır döngüden çıkması için bunun değişmesi gerekiyor” dedi.

Salman Masood İslamabad’dan ve Christina Goldbaum Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri’nden bildirdi. Zia ur-Rehman, Pakistan’ın Karaçi kentinden gelen haberlere katkıda bulundu.
 
Üst