Bir Haham’ın İsrail’de Dini Çoğulculuk İçin Tartışmalı Arayışı

Bakec

Member
KUDÜS — İsrailli bir haham olan Gilad Kariv, Yahudiliğin en kutsal yerlerinden biri olan Ağlama Duvarı’na gittiğinde, belirli bir tapınan grubuna vermeyi umduğu bir Tevrat parşömeni taşır.

Bu göründüğünden daha zor.

Tapınanlar kadındır ve bu nedenle Ortodoks Yahudi yetkililer tarafından duvara bir Tevrat getirmeleri yasaklanmıştır.

Parlamento dokunulmazlığına sahip bir milletvekili olarak, Haham Kariv onlara Tevrat’ı polis koruması altına alabilir. Ancak düzinelerce ultra-Ortodoks muhalif, tipik olarak devir teslimi önlemek için yoluna çıkıyor. Suistimal ediyorlar ve bazen parşömeni elinden koparmaya çalışıyorlar.

Aylık çaba, duvardaki kadın ve erkekler için dua hakları arasındaki dengesizliği vurguluyor ve Yahudi devletindeki Yahudi uygulamasını kimin tanımlayacağı konusundaki rekabeti ön plana çıkarıyor.


Haham Kariv yakın tarihli bir röportajda, “Yahudiliğinizi kutlamanın birden fazla yolu olduğu fikrini tamamen yansıtıyor” dedi. “İsrail’de Yahudiliğin sağa ait olduğu şeklindeki bu yanlış düşünceyi ezmek için buradayız” diye ekledi.

48 yaşındaki Haham Kariv bu savaşın merkezinde yer alıyor. Geçen Mart ayında Parlamento’ya seçilen o, daha liberal Islahat hareketinden İsrailli bir milletvekili olarak görev yapan ilk haham oldu. Bu konum ona İsrail kamusal yaşamında daha fazla önem vererek 1948’de kuruluşundan bu yana İsrail’deki Yahudi yaşamına egemen olan Ortodoks yetkililere daha görünür bir alternatif yarattı.

Sivil düğünlere ve boşanmaya izin vermek için kampanyalar yürütüyor ve İsrailli Yahudilerin evlilikleri sadece dini meseleler üzerinde yasal yetkiye sahip Ortodoks kontrolündeki organın himayesinde başlatmasını ve bitirmesini gerektiren bir sisteme son veriyor.

Ayrıca, şu anda orantısız bir şekilde Ortodoks cemaatlerine gittiğini söylediği tüm Yahudi mezheplerinin sinagogları için devlet fonlarına eşit erişim istiyor. Ülkenin çoğunda bulunmayan bir hizmet olan Yahudi Şabat’ında toplu taşımayı çarpıcı biçimde genişletmek istiyor. Ve uzun zamandır hükümet için Ağlama Duvarı’nın yanında kadın ve erkeklerin birlikte dua edebilecekleri bir yer sağlamak için savaşıyor, şu anda sadece kısa bir mesafede mümkün olan bir uygulama.

Haham Kariv, kadın ve erkeklerin şu anda cinsiyete göre ayrılmış olan Ağlama Duvarı’nda yan yana dua edebilmeleri için kampanya yürüttü. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv
Geçen Cuma günü Ağlama Duvarı’nda dua eden kadınlara getirilen kısıtlamalara karşı düzenlenen bir protestoda, bir kadın elinde kaçak olarak getirilen bir Tevrat parşömeni tuttu. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Bu arzular, İsrail’in kırılgan hükümet koalisyonu içindeki gerilimlere katkıda bulundu. Koalisyonun sağcı üyelerinden biri olan İdit Silman’ın geçen ay kısmen Haham Kariv’in öne sürdüğü davalardan rahatsızlık duyarak istifa etmesinden bu yana koalisyon meclis çoğunluğuna sahip değil.

Bayan Silman, bu tür önlemlerin “İsrail’in Yahudi kimliğinin silinmesine” katkıda bulunduğunu söyledi.

Ancak Haham Kariv bunun tam tersini yapmaya çalıştığını söylüyor: daha çoğulcu ve kapsayıcı bir Yahudilik vizyonunu teşvik ederek İsrail’in Yahudi karakterini sürdürmek.

Kudüs merkezli bir araştırma grubu olan İsrail Demokrasi Enstitüsü’nde Yahudi çoğulculuğu konusunda uzman olan Shlomit Ravitsky Tur-Paz, “Hedef kitlesi Ortodoks değil, İsrail’in laik halkıdır” dedi.

“Onunla savaşan insanlar, reformlarının devletin Yahudi kimliğini değiştireceğini düşünüyor” diye ekledi. “Diyor ki: ‘Hayır, laik insanları hedef alıyorum – onlara hayatlarında daha fazla Yahudilik kazandırmak için.’”

Haham Kariv’in yolu, başkalarında teşvik etmeyi umduğu yolculuğu örneklemektedir. Düzenli olarak sinagoga gitmeyen laik bir ailenin çocuğu olarak Tel Aviv’de doğdu.

Babası bir ekonomist ve annesi bir ev hanımıydı. Haham Kariv, Yahudiliklerini dini uygulamalar yerine yeni bir Yahudi devleti inşa etme ve İbranice dilini canlandırma çabasıyla ifade ettiklerini söyledi.


“Ortodoks olmayan İsraillilerin ilk nesilleri, Yahudiliğin ulusal ifadesine sahip oldukları için, Yahudiliğin liberal ifadelerine gerçekten ihtiyaç duymadılar” dedi.

İsrail’in bağımsızlık günü için çocuklarıyla birlikte İsrail bayrağı asan Haham Kariv, “İsrail’de Yahudiliğin sağa ait olduğu şeklindeki bu yanlış düşünceyi kırmak için buradayız” diyor. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Buna karşılık, Haham Kariv 1980’lerde reşit oldu – birçok zorlukla karşı karşıya olmasına rağmen artık o kadar kırılgan görünmeyen bir İsrail’de. Yahudi kimliğinin başka bir katmanını ararken, bir genç olarak yerel sinagogunda düzenli olarak ibadet etmeye başladı.

Varsayılan olarak, Ortodoks idi.

Islahat hareketinin en popüler Yahudi mezhebi olduğu Amerika Birleşik Devletleri’nden farklı olarak, Ortodoksluk İsrail’de baskın türdür. Devletin kuruluşundan bu yana Ortodoks kurumlara İsrail dini meseleleri üzerinde fiilen bir tekel verilmişti – kısmen onları Siyonist projeye katılmaya ikna etmek için bir taviz olarak ve kısmen de Yahudiliğin Osmanlılar ve İngilizler altında bu şekilde yönetilmesi nedeniyle.

Haham Kariv, Islahat hareketinin “söz dağarcığının bir parçası olmadığını” söyledi.

Haham Kariv, 15 yaşında İsrail Uzunluk ve Kız İzciler Federasyonu tarafından Memphis, Tennessee’ye düzenlenen bir gezide Yahudiliğin diğer biçimleriyle tanıştı.

Orada bir Islahat sinagoguna katılırken, cinsiyete göre ayrılmış Ortodoks sinagoglarının aksine, erkeklerin ve kadınların yan yana dua edebilmesinden çok etkilendi. Ve ilk intifada ya da Filistin ayaklanması evine geri dönerken, İsrail-Filistin çatışmasına ilişkin merkez sol görüşlerine daha yakın görünen bir cemaat bulmak onu rahatlattı.

“Bu sinagog benim değerlerimi daha derinden yansıtıyor,” diye düşündüğünü hatırladı.

İsrail’e döndüğünde, Tel Aviv’deki yeni bir Islahat sinagoguna katılmaya başladı. Askerliğini bir istihbarat biriminde tamamladıktan sonra, hayatını kamu hizmetine adamak için bir çağrı hissettiğini söyledi.


Aynı anda hem avukat hem de haham olarak eğitime başladı. 2002 yılında baro sınavlarını geçti ve bir yıl sonra rütbesi verildi. Tel Aviv’deki bir Islahat sinagogu olan Beit Daniel’de haham oldu ve genellikle meşru eğitimini uygulamaya koyan dini çoğulculuğu teşvik eden bir savunuculuk grubuna liderlik etti.

Daha sonra, genişletmeyi umarak İsrail’deki Islahat hareketini 12 yıl boyunca yönetti. 2009’da yönetici olarak ilk gününde, ofisinin duvarına bir İsrail haritası astığını ve Islahat sinagoglarının olmadığı şehirleri işaretlediğini söyledi. 2021’de görevden ayrıldığında, Islahat cemaatlerinin sayısı iki katından fazla arttı.

Haham Kariv geçen ay Tel Aviv’deki Beit Daniel sinagogunda bir şofar, yani bir koç boynuzu üfledi. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv
Haham Kariv bir genç olarak, aşina olduğu Ortodoks sinagoglarının aksine, Islahat sinagoglarında erkeklerin ve kadınların yan yana dua edebilmesinden etkilenmişti. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Aktivizminin her zaman siyasi bir yönü vardı, ancak daha çoğulcu bir toplum hedefini ilerletmek için seçim siyasetine girmesi gerektiğini fark etti.

İsrail siyasetine daha önce egemen olan, ancak son yıllarda desteği azalan merkez sol parti İşçi Partisi bayrağı altında Parlamento için koştu. Dört seçimde sandalye alamayınca beşinci denemesinde kazandı ve geçen yıl Meclis’e girdi.

Islahat hareketi İsrail’de hala marjinal. İsrailli Yahudilerin yüzde 10’undan azı kendini Islahat olarak tanımlıyor. Ancak 2018’de yayınlanan bir anket, sayının 2013’ten bu yana iki katından fazla arttığını ortaya koydu. Hareketin şu anda ülke genelinde 50’den fazla sinagogu var.


Bu değişimin bayraktarı olarak, Haham Kariv hatırı sayılır bir suistimalin hedefi oldu. Ağlama Duvarı’na yakın zamanda yaptığı bir ziyarette, ultra-Ortodoks muhalifler onun boynunu kesmiş gibi yaptılar ve 1995’te suikasta uğrayan İsrail başbakanı Yitzhak Rabin’in “bir dost aradığını” haykırdılar.

Dindar ve sağcı milletvekilleri uzun süredir Haham Kariv’i bir sapkın olarak tasvir ediyor, biri onu kipasını giyerken domuz eti yemekle suçluyor ve birçoğu da onunla Parlamento sinagogunda dua etmeyeceklerini söylüyor.

Bir Haredi dergisi olan Mishpacha’nın haber editörü Gedalia Guttentag, düşmanlığın kişisel olmadığını, ancak Islahat hareketinin temsil ettiği şeyden kaynaklandığını söyledi. “Yahudilik büyük bir çadır ama Tevrat’ın ilahi kökenini inkar eden pozisyonlar onu teolojik olarak çadırın dışında tutuyor” dedi.

Gerçekte ise, Haham Kariv’in dini hakkı alt üst edecek yeni yasaları zorlamak için çok az yeri vardı. Yönetim koalisyonu, çok az ortak noktası olan sekiz partiden oluşan kırılgan bir ittifaktır. Çöküşü önlemek için, her bir taraf genellikle en büyük hedeflerinden ödün vermek zorunda kaldı.

Haham Kariv, genelkurmay başkanı Tal Nevo ile Tel Aviv’deki bir parkta. Daha çoğulcu bir toplum hedefini desteklemek için Parlamento için koştu. Kredi… The New York Times için Avisag Shaar-Yashuv

Haham Kariv, meslektaşlarını evlilik ve boşanmayı düzenleyen yasaları değiştirmeye veya şimdilik, Ağlama Duvarı’nın bitişiğindeki karma namaz alanını genişletmek için donmuş bir hükümet planını uygulamaya ikna edemedi. Hatta bu kadar hassas bir zamanda koalisyonu gereksiz yere rahatsız etmekten kaçınmak için bu ay bir Tevrat getirme planlarını bile iptal etti.

En azından şimdilik, sadece hükümette olmak yeterli, dedi: Ultra-Ortodoks partileri iktidardan uzak tutar, dini çoğulculuğa daha fazla engel oluşturmalarını engeller. Dini hak iktidara geri dönerse, İsrail’de Islahat Yahudiliğine dönüşen kişilerin İsrail vatandaşlığı talep etmelerine izin veren yakın tarihli bir Yüksek Mahkeme kararını bozmaya çalışabileceğinden korkuyor.


Bu ay Tel Aviv’deki sinagogunda, cemaatin yaklaşık iki düzine üyesi, bir yıllık bir sürecin ardından Islahat Yahudiliğine geçişlerini tamamlıyordu. Bazıları, eski Sovyetler Birliği’nden Yahudi soyları aracılığıyla vatandaşlık almaya hak kazanan, ancak Ortodoks yetkililer tarafından Yahudi olarak kabul edilmeyen İsrailliler idi.

Haham Kariv, yeni mühtediler birlikte şarkı söyleyip dua ederken, akrabaları onları şeker yağmuruna tutarken gözleri parladı.

Parlamentoda olmamın nedeni bu” dedi. İsrail toplumunun ve İsrail Yahudi topluluğunun bir parçası olma yeteneklerini korumamız gerekiyor” dedi.

Gabby Sobelman, Rehovot, İsrail ve Kudüs’ten Myra Noveck’ten haberlere katkıda bulundu.
 
Üst