Bozuk petrol tankeri, bir Aralık sabahı Venezuela’daki dev bir rafineriden çıkan harap bir iskelede yakıt yüklemeyi bekliyordu. Çevredeki turkuaz Karayip sularında listelenen bir dizi terkedilmiş gemi, ülkenin yıllarca süren ekonomik zorluklar ve ABD yaptırımlarından sonra çöküşünün bir kanıtı.
Yine de, bilgisayar ekranlarında, Güvenilir olarak adlandırılan gemi, Karayipler’deki St. Lucia kıyılarında zararsız bir şekilde sürüklenerek yaklaşık 300 deniz mili uzakta göründü. Reliable’ın uydu konum yayınlarına göre, gemi en az on yıldır Venezuela’ya gitmemişti.
Denizcilik veri araştırmacıları, bir geminin bulanık ve hatta yasa dışı iş operasyonları yürütmek ve uluslararası yasaları ve yaptırımları atlatmak için sahte konum koordinatları ilettiği Reliable gibi yüzlerce vaka tespit etmiştir.
Yayılan bir teknolojinin olanaklı kıldığı dijital serap, uluslararası hukukun, organize suçların ve küresel ticaretin uygulanması üzerinde derin etkileri olan, malların dünya çapında nasıl hareket ettirildiğini değiştirebilir.
Büyük gemiler tarafından taşınan uydu konum izleyicilerini bu şekilde kurcalamak uluslararası hukukta yasa dışıdır ve yakın zamana kadar çoğu filonun kurallara büyük ölçüde uyduğuna inanılırdı.
Güvenilir, üstte, Venezuela’daki bir rafineride. Kredi… Gezegen Laboratuvarları
Ancak geçtiğimiz yıl içinde, Birleşmiş Milletlere araştırma sağlayan büyük bir denizcilik şirketi olan Windward, konumlarını gizlemek için uydu navigasyon sistemlerini manipüle eden 500’den fazla gemi vakasını ortaya çıkardı. Gemiler, yakın zamana kadar dünyanın en gelişmiş donanmalarıyla sınırlı olan bir teknolojiyi benimseyerek aldatmacayı gerçekleştiriyor. Teknoloji, özünde, bir VPN cep telefonu uygulamasının etkisini çoğaltır ve bir geminin fiziksel olarak başka bir yerdeyken tek bir yerde görünmesini sağlar.
Kullanımı, Güney Amerika açıklarındaki korumalı sularda operasyonları gizleyen Çinli balıkçı filolarını, İran petrol limanlarındaki durakları gizleyen tankerleri ve Orta Doğu’daki yolculukları gizleyen konteyner gemilerini içeriyor. İsminin açıklanmaması koşuluyla gizli hükümet değerlendirmelerini tartışan bir ABD istihbarat yetkilisi, aldatma taktiğinin zaten silah ve uyuşturucu kaçakçılığı için kullanıldığını söyledi.
Aslen yaptırım altındaki ülkelerin yakınındaki aldatmacayı keşfettikten sonra, Windward o zamandan beri Avustralya ve Antarktika’ya kadar yayıldığını gördü.
Windward’ın kurucusu Matan Peled, “Bu, gemilerin tamamen farklı bir kimlik iletmesinin yeni bir yolu” dedi. “İşler inanılmaz ve korkutucu bir hızla gelişti.”
2015 yılında yaklaşık 200 ülke tarafından imzalanan Birleşmiş Milletler denizcilik kararına göre, tüm büyük gemiler, otomatik tanımlama sistemleri veya AIS olarak bilinen, bir geminin tanımlamasını ve navigasyon konumsal verisini ileten uydu transponderlerini taşımalı ve çalıştırmalıdır. Hemen hemen tüm denizci ülkeleri içeren kararın imzacıları, BM kurallarına göre bu yönergeleri kendi yetki alanlarında uygulamakla yükümlüdür.
Eski bir ABD Sahil Güvenlik yetkilisi ve başkanı olan Dana Goward, AIS manipülasyonunun yayılmasının, cep telefonlarından elektrik şebekelerine kadar her şeyde kullanılan temel teknolojisini (Küresel Konumlandırma Sistemi veya GPS) alt etmenin ne kadar kolay hale geldiğini gösterdiğini söyledi. Virginia merkezli bir GPS politika grubu olan Resilient Navigation and Timing Foundation’dan.
“Bu, sistemin ne kadar savunmasız olduğunu gösteriyor” dedi.
Bay Goward, şimdiye kadar tüm büyük küresel ekonomi oyuncularının uydu navigasyon sistemleri üzerine kurulmuş bir düzenin sürdürülmesinde pay sahibi olduğunu söyledi.
Ancak Batı, Rusya ve Çin arasındaki artan gerilimler bunu değiştiriyor olabilir. Bay Goward, “Bir bükülme noktasına doğru ilerliyor olabiliriz,” dedi.
Analistler ve Batılı güvenlik yetkilileri, Ukrayna’daki savaşın bir sonucu olarak ABD ve Avrupa Birliği’nin Rusya’nın enerji ithalatına uyguladığı yaptırımların, Rusya’nın ticaretini önümüzdeki aylarda yeraltına itebileceğini ve izinli malların bile ülkeye giriş ve çıkışını engelleyebileceğini söylüyorlar. Büyük bir kayıt dışı ekonomi, denizcilik aldatmacasını ve müdahaleyi benzeri görülmemiş seviyelere yükseltme riskini taşıyor.
ABD istihbarat yetkilileri, AIS manipülasyonunun yayılmasının büyüyen bir ulusal güvenlik sorunu olduğunu ve yaptırım uygulanan ülkeler arasında yaygın bir teknik olduğunu doğruladı. Ancak yetkililer, Çin’in son yıllarda AIS manipülasyonunun en sofistike örneklerinden bazılarının kaynağı olarak ortaya çıktığını ve ülkenin büyük balıkçılık endüstrisinin yasa dışı faaliyetlerini gizlemek için büyük çaba sarf ettiğini söyledi.
Windward, Birleşmiş Milletler, ABD devlet kurumları ve HSBC, Société Générale ve Danske Bank gibi bankalar dahil olmak üzere uluslararası kuruluşlara, hükümetlere ve finans kuruluşlarına denizcilik endüstrisi verisi sağlayan ana şirketlerden biridir. En az bir müşteri, Kuzey Kore’nin yaptırımlara uyumunu izleyen BM Güvenlik Konseyi organı, uluslararası yasaları ihlal eden gemileri belirlemek için Windward’ın verilerini kullandı.
Venezuela petrol limanı Punto Fijo yakınlarındaki rafineriler. Bazı tankerler uydu yayınlarını taklit ederek orada durduklarını gizlemeye çalıştı. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
İsrailli şirketin araştırması, genellikle şeffaf olmayan ve gevşek bir şekilde düzenlenen denizcilik endüstrisinin iç işleyişine bir bakış sunuyor.
Windward’ın ürün müdürü Dror Salzman, ilk olarak geçen yılın başlarında Venezuela’da sahte bir yolculuk yapan sivil bir gemi gördü. Berlina adlı bir tanker, birkaç haftadır Güney Amerika ülkesinin sularının hemen dışında garip bir sürüklenme modeli yayıyordu.
Boş hareketler mantıklı değildi – böyle bir gemiyi denizde tutmak her gün on binlerce dolara mal oluyor. Berlina’nın hareketi de temel fiziğe meydan okudu, dedi. Gemi bir noktada 270 metrelik gövdesini sadece birkaç dakikada 180 derece döndürdü; mükemmel düz sürüklenmesi gelgitin ve Dünya’nın dönüşünün etkilerine meydan okudu.
Bu anormallikler teknolojik bir aksaklıktan dolayı suçlanamaz. AIS yayınları yakındaki gemiler, uydular ve kara istasyonları dahil olmak üzere birden fazla kaynak tarafından derlendiğinden uzmanlar, özellikle Karayipler gibi yoğun nakliye bölgelerinde büyük bir geminin hareketlerini neredeyse mükemmel bir şekilde takip etme eğiliminde olduklarını söylüyorlar.
Aslında, Berlina o sırada iddia edilen konumuna yakın değildi. Gemiyi liman gözlemleriyle tanımlayan ve bulgularını Windward ile paylaşan başka bir nakliye şirketi olan Vortexa’ya göre, doğu Venezüella limanı José’de petrol yüklüyordu.
Amerika Birleşik Devletleri, Venezüella’nın devlet petrol şirketiyle anlaşmaları yasaklayan tek ülkedir, yani Berlina’nın petrol transferi, geminin kayıtlı olduğu Venezuela veya Kıbrıs’ta yasa dışı olmadığı anlamına gelir. Ancak Washington’un küresel finanstaki büyük rolü nedeniyle, birçok gemi bankalar, sigorta şirketleri ve müşteriler tarafından dışlanmamak için Venezuela’daki varlığını saklamaya çalışıyor.
Windward araştırmacıları, sahte gemi hareketlerini tespit etmeyi öğrendikten sonra, teknolojinin yıldırım hızıyla çoğaldığını fark ettiler. Şirket, geçen yılın sonlarında yayınladığı bir raporda, “İlk başta yerelleştirilmiş bir uygulama gibi görünen şey, kısa sürede neredeyse tüm bilinen denizcilik bölgelerine yayıldı” dedi.
Aldatma taktiğinin yayılmasının, Birleşmiş Milletler’in ticari üreticiler, denizcilik yetkilileri ve uydu veri uzmanları tarafından AIS transponderlerine kurulan yazılım için daha katı güvenlik protokolleri benimsemesiyle hafifletilebileceğini söyledi.
Windward’a göre, geminin kendisinden veya uzak bir konumdan uydu sinyallerini taklit etme teknolojisi onlarca yıldır varlığını sürdürüyor, ancak daha önce askeri kullanımla sınırlıydı. Bununla birlikte, son iki yılda, askeri sınıf AIS aktarıcıları veya en azından etkilerini çoğaltan yazılımlar, karaborsada satılmaya hazır hale geldi ve yaptırımlı ve yasadışı mal satıcıları arasında hızla yayıldı.
Tankerler Punto Fijo’ya yanaştı. Venezüella petrolünün ticareti ABD tarafından yasaklandı ve bazı gemilerin tespitten kaçınmak için aldatıcı nakliye uygulamalarına başvurmasına yol açtı. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
Ukrayna’daki savaşın benimsenmesini hızlandırması muhtemeldir. İstila Şubat ayında başladıktan sonra, ABD Ulaştırma Bakanlığı Denizcilik İdaresi, Karadeniz’de AIS manipülasyonu ve karıştırma vakalarında artış olduğunu bildirdi.
Ulaştırma Bakanlığı, AIS manipülasyonu vakalarında bir artışı doğrulayan Birleşik Devletler Sahil Güvenliğine sorular yöneltti.
ABD’li yetkililer, istihbarat toplama operasyonlarını ifşa etme korkusuyla aldatıcı tekniğin yayılmasına nasıl tepki vereceklerini söylemeyi reddettiler, ancak geçmişte ABD Hazine Bakanlığı, gemilerin Amerikan kuruluşlarıyla iş yapmasını yasakladı ve hatta kargolarına el koydu. , yaptırımları ihlal ettiği için.
Windward’dan Bay Peled, gelecekte, teknolojinin terörizm, kaçakçılık ve insanların ulusal sınırları fark edilmeden geçme kabiliyeti açısından potansiyel olarak önemli etkileri olan AIS’ye benzer bir uydu transponder kullanan uçaklar için de kullanılabilir hale gelebileceğini söyledi.
“Önemli değil, ama ne zaman meselesi,” dedi.
Gemilerin izlerini gizleme girişimleri denizcilik kadar eskidir. Kuzey Kore gibi pariah devletler, silah kaçakçıları ve İranlı petrol tüccarları, on yıllardır gemi kayıtlarını sürekli değiştirerek, gövdelere sahte gemi isimleri yazarak ve farklı gemilerin kimliklerini varsayarak tespitten kaçmaya çalıştılar.
2000’li yıllarda uydu navigasyon sistemleri baskın hale geldikten sonra, tespitten kaçınmak isteyenler, yasa dışı faaliyet yürütürken izleyicilerini kapatarak adapte oldular, buna “karanlık” olarak bilinen bir uygulama.
Ama taktiğin eksiklikleri vardı. Karanlık aktivite büyüleri olan gemiler, bankalar ve sigorta şirketleri tarafından kaçınılır ve düzenleyiciler tarafından incelenir.
Windward’dan Bay Salzman, AIS manipülasyonunun yaygınlaşmasının, daha önce, bir saygınlık cilasını korurken yasadışı iş yapmalarına izin vererek terazileri aldatıcıların lehine çevirdiğini söyledi. Sahte bir konum ileterek, bir gemi inkar edilebilirlik iddiasında bulunabilir.
Bu aldatma taktiğinin arkasındaki teknoloji de giderek daha karmaşık hale geliyor. Bay Salzman’ın geçen yıl kaydettiği imkansız hareket kalıpları, diğer gemilerden çalınan koordinatların gerçek yolculukları taklit eden iletimleriyle değiştiriliyor.
Punto Fijo’da bir petrol rafinerisi. Araştırmacılar, yaptırım altındaki ülkelerin sularında uydu koordinatlarını taklit eden gemileri ilk kez gördüler. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
Sonuç, denizcilik endüstrisinin ana akım sektörlerine yönelik yasa dışı faaliyetin genişlemesi olmuştur.
Windward tarafından tanımlanan tüm AIS manipülasyon vakalarının yaklaşık yüzde 40’ı, en azından uluslararası yasaları uygulama kabiliyeti olan ülkelerde kayıtlı gemiler tarafından gerçekleştirildi. Örneğin, Venezüella petrolü taşıyan tankerler Reliable ve Berlina, kendilerini “Avrupa’nın en büyük gemi yönetim merkezi” olarak pazarlayan Avrupa Birliği üyesi Kıbrıs’ta tescil edilirken AIS’yi manipüle etti.
Genel olarak Windward, AIS iletimlerinin analizinin konum koordinatlarını manipüle eden 18 Kıbrıs gemisi tespit ettiğini söylüyor. Ayrı olarak, başka bir nakliye şirketi olan Lloyd’s List Intelligence, aynı gemilerin çoğunun yakın zamanda ABD yaptırımları altındaki Venezüella petrolünün ticaretine başladığını tespit etti.
AB’ye kayıtlı gemiler tarafından AIS manipülasyonunun yaygınlaşması, teknolojideki ilerlemelerin, bazı armatörlerin Avrupa finansal hizmetlerinden ve meşru güvencelerden yararlanırken yaptırım altındaki emtialardan beklenmedik kazançlar elde etmelerine nasıl izin verdiğini göstermektedir.
Kıbrıs’ın denizcilik bakan yardımcısı Vassilios Demetriades, adanın yasalarına göre gemideki teçhizatın yasa dışı manipülasyonunun para cezası veya cezai yaptırımlarla cezalandırılabileceğini söyledi. Ancak AIS’in “bir konum aygıtı olarak değeri ve güvenilirliğinin oldukça sınırlı olduğunu” söyleyerek sorunu küçümsedi.
Kıbrıs’ın kurumsal belgelerine göre, Reliable, Yunan bir işadamı olan 81 yaşındaki Christos Georgantzoglou’nun sahibi olduğu bir şirkete ait. Gemi, Bay Georgantzoglou’nun şirketinin geçen yıl satın almasından kısa bir süre sonra Atlantik’i ilk kez geçti ve Windward’ın analizine göre, o zamandan beri doğu Karayip Adaları çevresinde konumlar iletti.
Ancak The New York Times tarafından incelenen Venezüella’nın devlet petrol şirketi kayıtları, Reliable’ın o sırada ülkedeki Venezüella hükümeti için çalıştığını gösteriyor.
Bay Georgantzoglou ve şirketi, tekrarlanan yorum taleplerine yanıt vermedi.
Venezüella anlaşmaları, Yunanistan’ın güçlü armatörler derneğinin 2020’de ülkenin petrolünü taşımayı durdurma sözüyle çelişiyor gibi görünüyor. Dernek, yorum taleplerine yanıt vermedi.
Bu arada, güvenlik nedeniyle isminin açıklanmamasını isteyen iki Venezüellalı petrol iş adamına göre, Reliable hala kaynağını gizlemek için Venezüella limanlarında yakıt taşıyor veya açık sularda Asya’ya bağlı gemilere ham petrol yüklüyor. Hala Karayip Denizi’nde başıboş bir geminin koordinatlarını yayınlıyor.
Sahte uydu sinyallerinin kullanılması, Venezuela’nın Amerikan yaptırımlarına rağmen petrolünü Asya’ya satmaya devam etmesine yardımcı oldu. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
Adriana Loureiro Fernandez ve Eric Schmitt raporlamaya katkıda bulundu.
Yine de, bilgisayar ekranlarında, Güvenilir olarak adlandırılan gemi, Karayipler’deki St. Lucia kıyılarında zararsız bir şekilde sürüklenerek yaklaşık 300 deniz mili uzakta göründü. Reliable’ın uydu konum yayınlarına göre, gemi en az on yıldır Venezuela’ya gitmemişti.
Denizcilik veri araştırmacıları, bir geminin bulanık ve hatta yasa dışı iş operasyonları yürütmek ve uluslararası yasaları ve yaptırımları atlatmak için sahte konum koordinatları ilettiği Reliable gibi yüzlerce vaka tespit etmiştir.
Yayılan bir teknolojinin olanaklı kıldığı dijital serap, uluslararası hukukun, organize suçların ve küresel ticaretin uygulanması üzerinde derin etkileri olan, malların dünya çapında nasıl hareket ettirildiğini değiştirebilir.
Büyük gemiler tarafından taşınan uydu konum izleyicilerini bu şekilde kurcalamak uluslararası hukukta yasa dışıdır ve yakın zamana kadar çoğu filonun kurallara büyük ölçüde uyduğuna inanılırdı.
Güvenilir, üstte, Venezuela’daki bir rafineride. Kredi… Gezegen Laboratuvarları
Ancak geçtiğimiz yıl içinde, Birleşmiş Milletlere araştırma sağlayan büyük bir denizcilik şirketi olan Windward, konumlarını gizlemek için uydu navigasyon sistemlerini manipüle eden 500’den fazla gemi vakasını ortaya çıkardı. Gemiler, yakın zamana kadar dünyanın en gelişmiş donanmalarıyla sınırlı olan bir teknolojiyi benimseyerek aldatmacayı gerçekleştiriyor. Teknoloji, özünde, bir VPN cep telefonu uygulamasının etkisini çoğaltır ve bir geminin fiziksel olarak başka bir yerdeyken tek bir yerde görünmesini sağlar.
Kullanımı, Güney Amerika açıklarındaki korumalı sularda operasyonları gizleyen Çinli balıkçı filolarını, İran petrol limanlarındaki durakları gizleyen tankerleri ve Orta Doğu’daki yolculukları gizleyen konteyner gemilerini içeriyor. İsminin açıklanmaması koşuluyla gizli hükümet değerlendirmelerini tartışan bir ABD istihbarat yetkilisi, aldatma taktiğinin zaten silah ve uyuşturucu kaçakçılığı için kullanıldığını söyledi.
Aslen yaptırım altındaki ülkelerin yakınındaki aldatmacayı keşfettikten sonra, Windward o zamandan beri Avustralya ve Antarktika’ya kadar yayıldığını gördü.
Windward’ın kurucusu Matan Peled, “Bu, gemilerin tamamen farklı bir kimlik iletmesinin yeni bir yolu” dedi. “İşler inanılmaz ve korkutucu bir hızla gelişti.”
2015 yılında yaklaşık 200 ülke tarafından imzalanan Birleşmiş Milletler denizcilik kararına göre, tüm büyük gemiler, otomatik tanımlama sistemleri veya AIS olarak bilinen, bir geminin tanımlamasını ve navigasyon konumsal verisini ileten uydu transponderlerini taşımalı ve çalıştırmalıdır. Hemen hemen tüm denizci ülkeleri içeren kararın imzacıları, BM kurallarına göre bu yönergeleri kendi yetki alanlarında uygulamakla yükümlüdür.
Eski bir ABD Sahil Güvenlik yetkilisi ve başkanı olan Dana Goward, AIS manipülasyonunun yayılmasının, cep telefonlarından elektrik şebekelerine kadar her şeyde kullanılan temel teknolojisini (Küresel Konumlandırma Sistemi veya GPS) alt etmenin ne kadar kolay hale geldiğini gösterdiğini söyledi. Virginia merkezli bir GPS politika grubu olan Resilient Navigation and Timing Foundation’dan.
“Bu, sistemin ne kadar savunmasız olduğunu gösteriyor” dedi.
Bay Goward, şimdiye kadar tüm büyük küresel ekonomi oyuncularının uydu navigasyon sistemleri üzerine kurulmuş bir düzenin sürdürülmesinde pay sahibi olduğunu söyledi.
Ancak Batı, Rusya ve Çin arasındaki artan gerilimler bunu değiştiriyor olabilir. Bay Goward, “Bir bükülme noktasına doğru ilerliyor olabiliriz,” dedi.
Analistler ve Batılı güvenlik yetkilileri, Ukrayna’daki savaşın bir sonucu olarak ABD ve Avrupa Birliği’nin Rusya’nın enerji ithalatına uyguladığı yaptırımların, Rusya’nın ticaretini önümüzdeki aylarda yeraltına itebileceğini ve izinli malların bile ülkeye giriş ve çıkışını engelleyebileceğini söylüyorlar. Büyük bir kayıt dışı ekonomi, denizcilik aldatmacasını ve müdahaleyi benzeri görülmemiş seviyelere yükseltme riskini taşıyor.
ABD istihbarat yetkilileri, AIS manipülasyonunun yayılmasının büyüyen bir ulusal güvenlik sorunu olduğunu ve yaptırım uygulanan ülkeler arasında yaygın bir teknik olduğunu doğruladı. Ancak yetkililer, Çin’in son yıllarda AIS manipülasyonunun en sofistike örneklerinden bazılarının kaynağı olarak ortaya çıktığını ve ülkenin büyük balıkçılık endüstrisinin yasa dışı faaliyetlerini gizlemek için büyük çaba sarf ettiğini söyledi.
Windward, Birleşmiş Milletler, ABD devlet kurumları ve HSBC, Société Générale ve Danske Bank gibi bankalar dahil olmak üzere uluslararası kuruluşlara, hükümetlere ve finans kuruluşlarına denizcilik endüstrisi verisi sağlayan ana şirketlerden biridir. En az bir müşteri, Kuzey Kore’nin yaptırımlara uyumunu izleyen BM Güvenlik Konseyi organı, uluslararası yasaları ihlal eden gemileri belirlemek için Windward’ın verilerini kullandı.
Venezuela petrol limanı Punto Fijo yakınlarındaki rafineriler. Bazı tankerler uydu yayınlarını taklit ederek orada durduklarını gizlemeye çalıştı. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
İsrailli şirketin araştırması, genellikle şeffaf olmayan ve gevşek bir şekilde düzenlenen denizcilik endüstrisinin iç işleyişine bir bakış sunuyor.
Windward’ın ürün müdürü Dror Salzman, ilk olarak geçen yılın başlarında Venezuela’da sahte bir yolculuk yapan sivil bir gemi gördü. Berlina adlı bir tanker, birkaç haftadır Güney Amerika ülkesinin sularının hemen dışında garip bir sürüklenme modeli yayıyordu.
Boş hareketler mantıklı değildi – böyle bir gemiyi denizde tutmak her gün on binlerce dolara mal oluyor. Berlina’nın hareketi de temel fiziğe meydan okudu, dedi. Gemi bir noktada 270 metrelik gövdesini sadece birkaç dakikada 180 derece döndürdü; mükemmel düz sürüklenmesi gelgitin ve Dünya’nın dönüşünün etkilerine meydan okudu.
Bu anormallikler teknolojik bir aksaklıktan dolayı suçlanamaz. AIS yayınları yakındaki gemiler, uydular ve kara istasyonları dahil olmak üzere birden fazla kaynak tarafından derlendiğinden uzmanlar, özellikle Karayipler gibi yoğun nakliye bölgelerinde büyük bir geminin hareketlerini neredeyse mükemmel bir şekilde takip etme eğiliminde olduklarını söylüyorlar.
Aslında, Berlina o sırada iddia edilen konumuna yakın değildi. Gemiyi liman gözlemleriyle tanımlayan ve bulgularını Windward ile paylaşan başka bir nakliye şirketi olan Vortexa’ya göre, doğu Venezüella limanı José’de petrol yüklüyordu.
Amerika Birleşik Devletleri, Venezüella’nın devlet petrol şirketiyle anlaşmaları yasaklayan tek ülkedir, yani Berlina’nın petrol transferi, geminin kayıtlı olduğu Venezuela veya Kıbrıs’ta yasa dışı olmadığı anlamına gelir. Ancak Washington’un küresel finanstaki büyük rolü nedeniyle, birçok gemi bankalar, sigorta şirketleri ve müşteriler tarafından dışlanmamak için Venezuela’daki varlığını saklamaya çalışıyor.
Windward araştırmacıları, sahte gemi hareketlerini tespit etmeyi öğrendikten sonra, teknolojinin yıldırım hızıyla çoğaldığını fark ettiler. Şirket, geçen yılın sonlarında yayınladığı bir raporda, “İlk başta yerelleştirilmiş bir uygulama gibi görünen şey, kısa sürede neredeyse tüm bilinen denizcilik bölgelerine yayıldı” dedi.
Aldatma taktiğinin yayılmasının, Birleşmiş Milletler’in ticari üreticiler, denizcilik yetkilileri ve uydu veri uzmanları tarafından AIS transponderlerine kurulan yazılım için daha katı güvenlik protokolleri benimsemesiyle hafifletilebileceğini söyledi.
Windward’a göre, geminin kendisinden veya uzak bir konumdan uydu sinyallerini taklit etme teknolojisi onlarca yıldır varlığını sürdürüyor, ancak daha önce askeri kullanımla sınırlıydı. Bununla birlikte, son iki yılda, askeri sınıf AIS aktarıcıları veya en azından etkilerini çoğaltan yazılımlar, karaborsada satılmaya hazır hale geldi ve yaptırımlı ve yasadışı mal satıcıları arasında hızla yayıldı.
Tankerler Punto Fijo’ya yanaştı. Venezüella petrolünün ticareti ABD tarafından yasaklandı ve bazı gemilerin tespitten kaçınmak için aldatıcı nakliye uygulamalarına başvurmasına yol açtı. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
Ukrayna’daki savaşın benimsenmesini hızlandırması muhtemeldir. İstila Şubat ayında başladıktan sonra, ABD Ulaştırma Bakanlığı Denizcilik İdaresi, Karadeniz’de AIS manipülasyonu ve karıştırma vakalarında artış olduğunu bildirdi.
Ulaştırma Bakanlığı, AIS manipülasyonu vakalarında bir artışı doğrulayan Birleşik Devletler Sahil Güvenliğine sorular yöneltti.
ABD’li yetkililer, istihbarat toplama operasyonlarını ifşa etme korkusuyla aldatıcı tekniğin yayılmasına nasıl tepki vereceklerini söylemeyi reddettiler, ancak geçmişte ABD Hazine Bakanlığı, gemilerin Amerikan kuruluşlarıyla iş yapmasını yasakladı ve hatta kargolarına el koydu. , yaptırımları ihlal ettiği için.
Windward’dan Bay Peled, gelecekte, teknolojinin terörizm, kaçakçılık ve insanların ulusal sınırları fark edilmeden geçme kabiliyeti açısından potansiyel olarak önemli etkileri olan AIS’ye benzer bir uydu transponder kullanan uçaklar için de kullanılabilir hale gelebileceğini söyledi.
“Önemli değil, ama ne zaman meselesi,” dedi.
Gemilerin izlerini gizleme girişimleri denizcilik kadar eskidir. Kuzey Kore gibi pariah devletler, silah kaçakçıları ve İranlı petrol tüccarları, on yıllardır gemi kayıtlarını sürekli değiştirerek, gövdelere sahte gemi isimleri yazarak ve farklı gemilerin kimliklerini varsayarak tespitten kaçmaya çalıştılar.
2000’li yıllarda uydu navigasyon sistemleri baskın hale geldikten sonra, tespitten kaçınmak isteyenler, yasa dışı faaliyet yürütürken izleyicilerini kapatarak adapte oldular, buna “karanlık” olarak bilinen bir uygulama.
Ama taktiğin eksiklikleri vardı. Karanlık aktivite büyüleri olan gemiler, bankalar ve sigorta şirketleri tarafından kaçınılır ve düzenleyiciler tarafından incelenir.
Windward’dan Bay Salzman, AIS manipülasyonunun yaygınlaşmasının, daha önce, bir saygınlık cilasını korurken yasadışı iş yapmalarına izin vererek terazileri aldatıcıların lehine çevirdiğini söyledi. Sahte bir konum ileterek, bir gemi inkar edilebilirlik iddiasında bulunabilir.
Bu aldatma taktiğinin arkasındaki teknoloji de giderek daha karmaşık hale geliyor. Bay Salzman’ın geçen yıl kaydettiği imkansız hareket kalıpları, diğer gemilerden çalınan koordinatların gerçek yolculukları taklit eden iletimleriyle değiştiriliyor.
Punto Fijo’da bir petrol rafinerisi. Araştırmacılar, yaptırım altındaki ülkelerin sularında uydu koordinatlarını taklit eden gemileri ilk kez gördüler. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
Sonuç, denizcilik endüstrisinin ana akım sektörlerine yönelik yasa dışı faaliyetin genişlemesi olmuştur.
Windward tarafından tanımlanan tüm AIS manipülasyon vakalarının yaklaşık yüzde 40’ı, en azından uluslararası yasaları uygulama kabiliyeti olan ülkelerde kayıtlı gemiler tarafından gerçekleştirildi. Örneğin, Venezüella petrolü taşıyan tankerler Reliable ve Berlina, kendilerini “Avrupa’nın en büyük gemi yönetim merkezi” olarak pazarlayan Avrupa Birliği üyesi Kıbrıs’ta tescil edilirken AIS’yi manipüle etti.
Genel olarak Windward, AIS iletimlerinin analizinin konum koordinatlarını manipüle eden 18 Kıbrıs gemisi tespit ettiğini söylüyor. Ayrı olarak, başka bir nakliye şirketi olan Lloyd’s List Intelligence, aynı gemilerin çoğunun yakın zamanda ABD yaptırımları altındaki Venezüella petrolünün ticaretine başladığını tespit etti.
AB’ye kayıtlı gemiler tarafından AIS manipülasyonunun yaygınlaşması, teknolojideki ilerlemelerin, bazı armatörlerin Avrupa finansal hizmetlerinden ve meşru güvencelerden yararlanırken yaptırım altındaki emtialardan beklenmedik kazançlar elde etmelerine nasıl izin verdiğini göstermektedir.
Kıbrıs’ın denizcilik bakan yardımcısı Vassilios Demetriades, adanın yasalarına göre gemideki teçhizatın yasa dışı manipülasyonunun para cezası veya cezai yaptırımlarla cezalandırılabileceğini söyledi. Ancak AIS’in “bir konum aygıtı olarak değeri ve güvenilirliğinin oldukça sınırlı olduğunu” söyleyerek sorunu küçümsedi.
Kıbrıs’ın kurumsal belgelerine göre, Reliable, Yunan bir işadamı olan 81 yaşındaki Christos Georgantzoglou’nun sahibi olduğu bir şirkete ait. Gemi, Bay Georgantzoglou’nun şirketinin geçen yıl satın almasından kısa bir süre sonra Atlantik’i ilk kez geçti ve Windward’ın analizine göre, o zamandan beri doğu Karayip Adaları çevresinde konumlar iletti.
Ancak The New York Times tarafından incelenen Venezüella’nın devlet petrol şirketi kayıtları, Reliable’ın o sırada ülkedeki Venezüella hükümeti için çalıştığını gösteriyor.
Bay Georgantzoglou ve şirketi, tekrarlanan yorum taleplerine yanıt vermedi.
Venezüella anlaşmaları, Yunanistan’ın güçlü armatörler derneğinin 2020’de ülkenin petrolünü taşımayı durdurma sözüyle çelişiyor gibi görünüyor. Dernek, yorum taleplerine yanıt vermedi.
Bu arada, güvenlik nedeniyle isminin açıklanmamasını isteyen iki Venezüellalı petrol iş adamına göre, Reliable hala kaynağını gizlemek için Venezüella limanlarında yakıt taşıyor veya açık sularda Asya’ya bağlı gemilere ham petrol yüklüyor. Hala Karayip Denizi’nde başıboş bir geminin koordinatlarını yayınlıyor.
Sahte uydu sinyallerinin kullanılması, Venezuela’nın Amerikan yaptırımlarına rağmen petrolünü Asya’ya satmaya devam etmesine yardımcı oldu. Kredi… The New York Times için Adriana Loureiro Fernandez
Adriana Loureiro Fernandez ve Eric Schmitt raporlamaya katkıda bulundu.